Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Alla branscher har sina tävlingar där man lyfter fram bra produktioner och prestationer. De som vinner kan sola sig i glansen och de andra kan förhoppningsvis inspireras av deras insatser. Här är vi glada över nomineringen till Årets dagstidning digitala medier, samt Svenska Designpriset.

Den 30 augusti utsågs finalisterna i 2011 års Online Journalism Award. Sammanlagt 108 finalister är nominerade i 29 olika kategorier. Här finns många exempel att inspireras av. Nytt för i år är att man ger än större plats åt alla former av digital publicering, inte bara traditionell webbjournalistik. Eller som man noterar från tävlingsledningen att förträfflighet i digital journalistik också handlar om ”sofistikerat bruk av sociala verktyg och multimedia”.

Det är inte bara nyhetssajter som belönas. Det finns en intressant klass för innovationer som tjänar journalistiken. Av de fyra tjänster som nominerats är Scraperwiki min klara favorit. Det är en tjänst för att extrahera uppgifter från olika sorters dokument och datakällor. Dels kan man skapa egna script för att samla data, dels finns ett forum där man kan samarbeta med andra eller lägga ut ett uppdrag. Även Scribble Live, som erbjuder verktyg för liverapportering verkar spännande. Tex använde Danska Berlingske detta verktyg i en liveblog under valnatten. Förra året vann NPR:s API den här klassen.  Märkligt bara att inte Storify nominerats i år.

Det verktyget har bla använts i California Watch jobb om skolor i riskzonen för jordbävningar. California Watch är en fristående grävgrupp understödd av flera traditionella medieföretag och privatpersoner. Materialet innehåller traditionella artiklar, såväl som video, databaser visualiserade med Google maps och en innovatiw twitter-chatt där man använt Storify för att sammanställa frågor och svar. Man har också utvecklat en app med kartor och checklistor i händelse av jordbävning.

När vi kommer till de tunga klasserna för General Excellence in Online Journalism finns det sex olika underklasser för små, medelstora eller stora sajter, samt för icke engelskspråkiga små och stora sajter. Här måste jag lyfta fram Schibsted-ägda 20 minutos i Spanien, som nominerats i klassen för stora ickeengelska sajter. Det är kul att gänget bakom den spanska gratistidningen som på nätet växt till en viktig utmanare till landets traditionella drakar El Mundo och El Pais, uppmärksammas. 20minutos är definitivt en sajt man ska hålla ögonen på om man vill se innovativa lösningar, framför allt i hur man inkluderar läsarengagemanget.

Här finns andra nomineringar som sticker ut, men till stor del handlar det om traditionell webbjournalistik, väl designat och aptitligt presenterat. Vid en genomgång hittar man tydliga spår av de stora föregångarna, ex LA Times i Texas Tribune,  CNN i CBC, New York Times i NewsOK.
I den här klassen är naturligt nog också de riktigt stora giganterna nominerade, som BBC, New York Times och Wall Street Journal.

En personlig favorit är Kanadensiska The Globe and Mail som är en mycket smakfull sajt med tydlig och väl avvägd layout.
En annan sajt som definitivt sticker ut är franska magasinet Owni Här ges grafiken stor plats och präglar layouten. Magasinet finns också i en engelskspråkig version.

När det gäller nomineringar i klasserna för Breaking News små och stora sajter fastnade jag för den minsta(?) av finalisterna, Matthew Keys Producer Matthew.  I jämförelse med traditionella sajter som alltid är duktiga på att exponera viktiga nyhetshändelser stort vinner små spelare på sin snabbhet. En minut efter den första rapporten om skalvet hade han publicerat det första meddelandet och byggde sedan på med rapporter och hänvisningar till källor både exklusiva egna och från de traditionella medierna. Det här är ett exempel på nyhetskurering, som jag tidigare skrivit om. Och i fråga om massiva nyhetshändelser tycker jag enkelheten med korta rapporter och länkar till originalen vinner på sin överskådlighet.

Flera av de nominerade bidragen uppvisar enormt genomarbetade journalistiska projekt. Jag har här barara fokuserat på presentationen, inte innehållet eller den journalistiska kvaliteten i materialet. Det som jag tycker framträder i flera av dem som tex News21 reportage om skaderiskerna på vägar, järnvägar och i luften i USA, är att den genomarbetade journalistiken fullföljs och får en värdig publicering även ut på webben.

The truth left behind är historien om Wall Street Journals reporter Daniel Pearl som kidnappades och mördades 2002. Projektet är publicerat på den innovativa treesaver-plattformen och är fullt flexibel med den skärmstorlek du använder vilket gör den lika läsbar på laptop som läsplatta eller smartphone.

Wall Street Journals granskning av säkerhetsindustrin är en imponerande presentation av ett enormt underlag. Framför allt gillar jag hur man integrerar olika presentationsformer utan att förflyttas från det sammanhållande ramverket.

Att välja ut bidrag från New York Times imponerande multimediaproduktion kan inte vara enkelt. A year at war är nominerad i klassen Multimedia Feature Presentation, Large Site. Allt från presentation och överskådlighet till de enskilda filmernas kvalitet håller absolut högsta klass.

Washington Posts gripande multimediareportage om krigsskadade soldater är den enda jag sett med någon slags integrerad annonslösning. Det är påfallande hur åtskilda redaktion och kommersiella avdelningar jobbar i alla de övriga nominerade multimediapresentationerna.

Mindshift (om teknologi och skolan) samt CNN:s Belief blog är två bra exempel där bloggformatet använts i en blandning av tematiska undersektioner och traditionell temajournalistik.

I videoklassen sticker The Beauty of the Power Game verkligen ut. New York Times gör konst av webb-tv.

Tävlingen avgörs på en konferens den 24 september. Vinnarna för 2010 kan du se här. Om SvD.se vinner några priser vet vi först den 29 september.

Fler bloggar