Annons
X
Annons
X

Utvecklingsbloggen

Mark Malmström

Mark Malmström

För att möjliggöra de stora förändringar vi planerar på Svenska Dagbladet har vi anpassat ett helt nytt publiceringsverktyg till vår sajt. Det nya CMS:et (Content Management System på fikonspråk) ingår i Schibsted Media Platform (SMP) som utvecklas av Schibsted Products and Technology.

SMP skapades redan när idén om Omni började gro på tredje våningen här i Schibstedhuset. Systemet har varit en grundstomme för journalistiken som görs på vår syskonsajt Omni.se, en helt ny nyhetförmedlare som lyckats slå sig fram och etablera sig i mediesverige. Det som gör SMP unikt är det, till skillnad från i stort sett alla förekommande CMS, inte är byggt för att publicera en tryckt produkt digitalt. SMP är från grunden skapat för att producera en digital nyhetsprodukt från ax till limpa. Som vi ser det så har vi redan de bästa verktygen för att publicera en papperstidning. Med SMP får vi även det bästa verktyget för att skapa journalistik för webben.

Idag står SMP högst på många nordiska mediehus önskelista och vi på Svenska Dagbladet blir den första traditionella nyhetssajten som använder systemet.

Överst: En analys av Göran Eriksson i SMP. Nedan publicerad på nya SvD.se.


 

SMP innebär en uppdatering av i stort sett alla våra rutiner kring hur den digitala journalistiken presenteras idag. SMP är flera hundra gånger snabbare, mycket mer lättanvänt och sorterar vår journalistik efter taggar istället för kategorier. För läsaren kommer det här innebära att man når fler relevanta artiklar med färre klick. Genom att sortera material efter sökord och taggar kan du som är intresserad av till exempel bolån snabbt sätta upp en bevakning och få all vår journalistik som handlar om bolån på en och samma plats.

En grundtanke med Schibsted Media Platform har varit att hitta delar i arbetsprocessen som stjäl onödig tid och helt enkelt ta bort dessa områden. Tiden ska i stället ägnas till att göra det vi är bäst på, vår journalistik. Med det sagt är vår ambition att våra läsare i framtiden kan se fram emot mer egenproducerad journalistik, fler avslöjanden och en bättre startsida på Svenska Dagbladet.

SMP sorterar och hittar likheter mellan olika sorters innehåll. Skriver en journalist en text om till exempel Zlatan Ibrahimovic så kommer SMP automatiskt att söka upp de senaste bilderna på och de mest aktuella länkarna som handlar om fotbollsspelaren. Artikelförfattaren behöver därmed inte längre ta omvägen till andra system för att hitta relaterat innehåll utan kan göra det direkt i publiceringsverktyget, vilket är av nytta både för skribenten och läsaren.

Kort sagt: för oss som arbetar på SvD.se kommer det nya verktyget innebära betydligt snabbare och enklare artikelhantering. För er som läser kommer det innebära att ni snabbare får en överblick över hela nyhetetshändelsen.

 

Till vänster ser ni svd.se i dag. I mitten vår mobilsajt och till höger en helt algoritmstyrd sajt. Den algoritmstyrda sajten kan på rekordtid publicera en händelse direkt när artikeln finns i systemet. Med SMP:s snabbhet når breaking news-händelser läsaren på bara några sekunder.

Till vänster ser ni svd.se i dag. I mitten vår mobilsajt och till höger en helt algoritmstyrd sajt. Den algoritmstyrda sajten kan på rekordtid publicera en händelse direkt när artikeln finns i systemet. Med SMP:s snabbhet når breaking news-händelser läsaren på bara några sekunder.


 

Det är tidigare känt att vi på nya SvD.se kommer att ha en helt automatiserad startsida som bestäms utifrån nyhetsvärden i en redaktörsstyrd algoritm. Det här går i led med ovan nämnda idé att redaktörens tid ska läggas på att sprida och vässa vår journalistik, inte på att flytta en artikel upp eller ner i en lista. När en redaktör ger artiklarna ett nyhetsvärde och ett livslängdsvärde räknar vår egenbyggda algoritm ut på vilken plats artikeln ska ritas ut på SvD:s startsida, hur den ska se ut och när den ska ersättas med nytt material. Algoritmen kan också fånga upp populära artiklar och ge dem nytt liv och sätta ihop paket av artiklar som hör till samma händelse.

Genom att ta hjälp av tekniken i publiceringskeendet kan redaktörens kraft läggas på att ge artikeln spridning, att leta uppföljningsartiklar och skapa mervärde för läsaren. Algoritmen i sig är utvecklad av SvD:s utvecklingsteam i samarbete med SvD:s redaktion. Värt att förtydliga är att en redaktör måste bestämma nyhetsvärde för att en artikel ska kunna synas på sajten. Därmed kommer en artikel aldrig att hamna på SvD.se utan att den först granskats av redaktionen.

Ett av målen med algoritmen och hela omgörningen av SvD.se är att skapa en sajt som är så lik en manuellt redaktörsstyrd sajt som möjligt, fast snabbare och enklare. Algoritmen är bara en av faktorerna som kommer göra SvD.se till Sveriges bästa nyhetskälla. En annan faktor är att vi förenklat och rensat bort många onödiga steg i artikelhanteringen före publicering, men mer om det en annan gång.