X
Annons
X

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

SvD.SE NOMINERAD Sex månader efter att vi lanserat nya SvD.se har vi fått tydliga kvitton på att vi tänkte rätt. Vår trafik växer kraftigt och våra annonsörer är nöjda. Och de senaste dagarna har sajten nominerats till två fina priser: Svenska designpriset och Årets dagstidning digitala medier.

I mitten av mars lanserade vi på SvD.se en ny sajt. Projektet tog cirka sex månader att genomföra och föregicks av väldigt långa och intensiva diskussioner. Bakgrunden var att i princip ingenting hade gjorts med sajten sedan 2007, samtidigt som papperstidningen Svenska Dagbladet, tagit väldiga kliv framåt både vad det gäller design och innehåll.

Vi hade flera mål med projektet, men ett av de viktigaste var att försöka knyta identiteterna mellan tidningen och sajten närmare varandra. Med det menar vi inte att sajten ska likna tidningen till innehållet eller design – varje kanal har sin särart och den ska vi vara rädda om och utveckla. Men en tidning som Svenska Dagbladet som funnits sedan 1884 har en själ, ett DNA, vissa element som går att kopiera även digitalt och som gör att läsarna känner igen sig.

Det var det vi ville hitta.

Vår formchef Anna Thurfjell tog sax, lim och papper och klippte sönder tidningen och klistrade upp delar av det DNA:et på stora pappersark. Allt ifrån ikoner på faktarutor, färger på vinjetter, typsnittet i rubrikerna och allt annat som gör att du känner igen dig i Svenska Dagbladet. Utifrån det kunde vi sedan börja skissa upp den nya sajten. Färgerna hämtade vi från tidningen, typsnittet Sueca som är specialgjort för SvD anpassade vi till SvD.se, ikonspråket är det samma som i tidningen. Alla dessa, till synes små detaljer, gör att du känner igen dig om du läser oss i papper eller i din webbrowser.

En annan viktigt del i projektet var den läsarrepons vi hämtade in innan vi startade: ”En sajt måste vara uppdaterad”. Det var ett mantra som läsargrupperna ständigt upprepade. Men en sajt som lever på högt tempo, och där nya nyheter ständigt kommer till, klarar inte att vara uppdaterad hela vägen från toppen till botten. Det ligger i sakens natur att redaktörerna fokuserar på det som händer nu och försöker presentera den bästa och mest relevanta nyhetsbevakningen i det som är aktuellt. Det som hände för fyra timmar sedan får sjunka ner, kanske till och med det som hände för två dagar sedan.

Hur löser man det?

Vårt svar var zoner. Genom att sortera nyheter efter ämnesval och låta redaktörerna för de olika prioriterade undersajterna ansvara för sin zon på startsidan kan vi numera hålla hela startsidan uppdaterad. Genom att dessutom låta de olika zonerna ha sin egen design gör vi det lättare för läsarna att navigera och reagera på de olika artiklarna. Det var i alla fall vår förhoppning, men säkra kunde vi naturligtvis inte vara.

Jag tycker nog såhär sex månader efter lanseringen att vi har fått flera kvitton på att vi tänkte ganska rätt. Responsen från läsare och annonsörer har varit fantastisk. Vår trafik har ökat med över 30 procent på ett år och annonsörerna är nöjda över den effekt det får när de marknadsför sig på SvD.se.

Nu har sajten dessutom nominerats till två väldigt fina priser. Svenska Designpriset i kategorin redaktionell webb. Och i dag nominerades vi till Årets dagstidning Digitala medier. Om vi vinner återstår att se. Som vanligt är konkurrensen stenhård, men vi håller våra tummar så hårt vi bara kan.

Extra glad blev när jag läste nomineringen till Årets dagstidning digitala medier: ”Nytänkande, men också en prioritering av det mest grundläggande: varumärke och identitet. Svenska Dagbladet har skapat något nytt och visionärt på webben genom att än tydligare bygga på tidningens grundvärden och åter visat att man inte följer utvecklingen. Man leder den”.

Vi vet också att arbetet med nya SvD.se långtifrån är avslutat. Vi skruvar hela tiden på detaljer och under hösten kommer vi att lansera flera nya, stora såväl som små funktioner på sajten. Och vi fortsätter lyssna på våra läsare. Senast i dag svarade jag på två läsarmail med frågor om sajten. Fortsätt skicka mail, eller skriv i kommentarsfälten. Vi lyssnar och försöker ständigt förbättra oss.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.