Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Hans Björnsson väntar utanför Hummingbird Café på Euclid Avenue i Berkeley, Kalifornien. Längs gatan ligger flera restauranger och ett antal svenskar är i rörelse för att äta lunch. Det är några av de 40 studenterna, som annars pluggar tredje eller fjärde året på ingenjörsprogrammet Industriell ekonomi på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, som har lunchpaus. Och Hans Björnsson är Chalmers-professorn som startade programmet de går, Berkeley-utbytet, redan 1987.

– Sedan dess har jag mest varit tjänstledig från Chalmers, säger han.

Istället har han undervisat på universiteten Berkeley och Stanford, och spenderat många av åren sedan 1987 i Silicon Valley.

I år är teman för hans svenskprogram ”big data”, analys och entreprenörskap. Helt i linje med datatrenden som många vill få ordning på här. Kurserna pågår mellan juni och augusti, och den ena halvan av utbytet äger rum på Berkeley och den andra på Stanford. Det är två av Silicon Valleys, och även hela USA:s, toppuniversitet.

– Vi är här i tio veckor, säger Lisa Rythén Larsson, en av studenterna som är med i Berkeley-utbytet och som är aktiv i styrelsen för kursens förening.

Hon och studenten Anna Forshufvud har mött upp för lunch, och med oss kommer också Amy Schuen, författare till boken Web 2.0: A strategy guide som kom ut 2008, och som har drivit olika entreprenörsbolag och undervisat länge på Berkeley. Hon är en av gästföreläsarna som håller i kurserna för Chalmersstudenterna.

– Jag har varit med ända sedan programmet startade, säger Amy Shuen.

– De har bra koll på vad som händer inom webb och mobilt, och har möjlighet att starta företag såväl som att gå till stora organisationer. Det finns båda perspektiven i det här programmet, säger hon.

Under hennes kurs har de bland annat pratat om nya finansieringsmodeller, som crowdfunding, och affärsplaner för webbolag. Hon har komprimerat kursen, som hon ofta håller under flera veckor, till två dagar, men hon tycker ändå att studenterna hänger med. De ger henne ett perspektiv på Europa, tycker hon, och är aktiva med frågor under föreläsningarna.

– De ställer intressanta frågor, och några av dem har jag inte fått från mina andra klasser, säger Amy Shuen.

Anna Forshufvud och Lisa Rythén Larsson står i trappan upp till Davis Hall, på Berkeley universitet, där de har sina föreläsningar.

Lisa Rythén Larsson och Anna Forshufvud tycker att föreläsningarna här är mer kopplade till verkligheten än vad de är vana vid från Chalmers. Och menar att lärarna här också ger dem mer utrymme för att interagera. De har fått känna på den mer personliga kontakten många professorer har med sina studenter, och har blivit inbjudna till en grillkväll hos en av dem.

– Här spelar lärarna en annan roll, och är mer mentorer. Det är en lärare på fem studenter och den fördelningen har vi inte hemma. Det är svårare att utveckla en relation när man är 90 studenter, och det finns inte samma resurser, säger Lisa Rythén Larsson.

– Många av lärarna lär sig våra namn och är intresserade av att vi verkligen lär oss något från programmet, säger Anna Forshufvud.

– Vi får vara med där det händer. Till exempel Google-glasögonen har vi fått prova en del, och en sådan grej är ganska svårt att komma nära hemma i Sverige och få höra om hur utvecklingen går till, säger hon.

Hon har fått en hel del nya insikter i den digitala världen, tycker hon.
– Framför allt hur fort den tekniska utvecklingen går och hur snabbt möjligheter skapas här tack vare de starka nätverken.

Lisa Rythén Larsson känner sig färgad av sin omgivning och är sugen på att själv starta upp ett entreprenörsföretag.
– Jag ser många fördelar med storföretag också. Men det är nog miljön här som påverkar mig just nu. Här verkar det vara en fördel att misslyckas några gånger, medan det inte fungerar så i Sverige, säger hon.

Hon tycker att det är mycket fokus på storföretag och konsultverksamhet i utbildningen och bland studenterna på Chalmers. Och webb och digital utveckling lyser i princip med sin frånvaro.
– Sverige är duktiga på det digitala och entreprenörskap. Men jag tror att det behövs mer sådan input i utbildningen för att stimulera den ådran hos folk. I vår klass finns det ändå 3-4 stycken som har startat egna företag vid sidan om studierna, säger Lisa Rythén Larsson.

Studenterna i programmet gör, förutom studierna och studiebesök på stora och små företag i Silicon Valley, också olika projekt med globala svenska företag. Dels för erfarenheten, men även för att kunna finansiera sommarprogrammet. De har också mycket kul utanför studierna, och bor alla i lägenheter inne i San Francisco och försöker se så mycket de kan av stan.

– Vi är 40 personer här och det händer saker hela tiden. Jag sökte dels för utbytet med skolorna, men också för att vara i San Francisco en sommar, säger Lisa Rythén Larsson.

– Människor är så aktiva här, och är ute och sportar, säger Anna Forshufvud, som berättar att hon har umgåtts med grannarna i huset där hon bor.

Lunchen är slut och vi går bort till en föreläsningssal i Davis Hall där studenterna har sina kurser. Amy Shuen berättar bland annat om nätverksträffen som studenterna ska gå på samma kväll hos en av acceleratorerna inne i San Francisco. Där ska de få chans att ge ett av de företagen som presenterar feedback och ställa frågor till dem. De invigs i allt det typiska med Silicon Valley – nätverksträffarnas mecka.

Amy Shuen håller en föreläsning som bland annat handlar om vad som skapar värde, och nämner bakgrunden till Apples framgångar med Itunes som ett exempel. "De gick med på det för de trodde inte att det skulle bli en så stor marknad", säger hon om att skivbolagen skrev på avtalen med Apple.

Dagen innan jag besöker klassen har de gjort ett studiebesök på Retail Solutions, ett mjukvaruföretag inom handeln som en gammal chalmersstudent har varit med och startat. Berkeley-utbytet går vartannat år och just den studenten har inte gått det, men någon eller några i varje kull kommer tillbaka hit och startar något själva eller får jobb.

– De är nog runt en 25-30 personer som har startat företag och som bor eller har bott här. Och studenterna är attraktiva hos företagen, säger Hans Björnsson.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar