Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Efter åtta år meddelar Youtube att man stänger ner tjänsten och tar bort alla videoklipp. Det visar sig att Youtube hela tiden har gått ut på att vara en tävling, och nu börjar arbetet med att utse det bästa videoklippet. De nominerade ska presenteras från första april och två år framåt, men vinnaren ska inte presenteras förrän 2023.

Eller inte! April, april… – Google verkar älska aprilskämt.

På söndagen, dagen innan första april, publicerade Youtube i samarbete med The Onion ett påkostat videoklipp där man berättar om tävlingen.

”Vi är nära slutet. Vid midnatt kommer Youtube.com inte att ta emot några fler tävlingsbidrag”, säger Tim Liston, tävlingschef på Youtube, i klippet. I det deltar även flera Youtube-kändisar som är med i juryn för att utse vinnaren.

Men Youtube-skämtet är inte det enda från Google.

För att tillfredsställa vårt luktsinne har sökjätten lanserat ”Google Lukt” (Google Nose) i beta. Där ska vi kunna söka på lukter, och känna dem genom datorn, mobilen eller surfplattan.

Som om det inte vore nog har Google även lanserat ”Gmail Blue”.
”Det är Gmail, bara blåare”, säger Richard Pargo, projektansvarig för produkten, som det ska ha tagit sex år att utveckla.

Numera finns också Google Maps i ”treasure mode”, med skattkartor som man har hittat i dykningarna för Google Street View under vatten.

Google har låtit flera av sina produktområden gå loss (här finns ännu fler) på första aprilskämt, och vi lär även få se en hel del annat från andra webbtjänster i dag.

Exempelvis har mikrobloggen Twitter lanserat ”Twittr” – en parallell tjänst utan vokaler. Vill användarna ändå ha tillgång till vokaler måste de betala fem dollar per månad för premiumtjänsten Twitter.
”Vi gör det här för vi tror att genom att utesluta vokaler uppmuntrar vi till en mer effektiv och kondenserad form av kommunikation”, skriver Twitter på sin företagsblogg.

Klickar man sig in på tjänsten kommer följande meddelande upp:

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar