Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I måndags förra veckan var det premiär, och i går kväll sändes det andra avsnittet av Bravos dokusåpa ”Start-Ups: Silicon Valley”. Bakom den står bland andra Randi Zuckerberg, Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs äldre syster. Och serien är just inspirerad av filmen om Facebook – ”The social network”.

Men folk i dalen är inte nöjda med hur livet här porträtteras i serien – som lite hårddraget kan beskrivas som en blandning av pool-partyn (i San Francisco där det inte är särskilt varmt), intriger, snack om pengar och uppklädda människor. Alltså ungefär som vilken såpa som helst, men som den här gången utspelar sig i entreprenörstäta Silicon Valley.

Redan i somras, när Bravo släppte nyheten om serien, höjdes röster. Till exempel twittrade Kevin Rose, grundare till Digg.com och som numera investerar Googles pengar i startups på Google ventures, om att han tycker att dokusåpor kan stanna i LA.

I serien får vi följa sex personer mellan 20 och 30 år och deras strävan efter att bli framgångsrika i Silicon Valley. Det är till exempel Ben, en brittisk uppfinnare och entreprenör som redan varit miljonär, men förlorat alla pengar. Bens syster Hermione, som försöker starta ett företag tillsammans med honom. Dwight (som dock har sålt sitt bolag till Facebook, ska tilläggas), en festglad programmerare, och Sarah som sänder sitt liv på nätet. Många av scenerna utspelar sig i ett hus i San Francisco som kallas ”The Villa” där deltagarna träffas för pool-partyn.

En twittrare förmedlade sin bild under gårdagskvällens avsnitt enligt nedan. Och det är en hel del stereotyp ”entreprenörs-jargong” som deltagarna slänger sig med i serien, som: ”Geeks are definitely the new rock stars” och ”If you are not aiming for something a billion dollars or larger, why waste your time?”.


Efter första avsnittet så var utlåtandet från dalens medier att det här liknade inte verkligheten, vilkas recensioner sajten Upstart Business har sammanställt under rubriken: After premiere, Silicon Valley still hates ’Start-Ups: Silicon Valley’

Jag måste själv säga att karaktärerna inte stämmer överens med bilden av de hårt arbetande entreprenörerna jag träffar här, även om det finns något undantag i serien. Och inte heller med dem jag träffar som inte verkar jobba lika hårt. Oavsett så ser jag sällan folk i entreprenörscommunityt uppklädda och slänga sig med onliners, för stilen här är avslappnad och t-shirts och jeans är huvudklädseln.

Nick Bilton, journalist på New York Times redaktion i San Francisco, beskriver det bra tycker jag:
”Silicon Valley is really quite a boring place. The story of start-ups should be a documentary on PBS, not a weekly reality show on Bravo. The creators of “Start-Ups” managed to manufacture something that doesn’t really exist here: drama.”

För visst är dalen är ett spännande ställe, men inte utifrån ett dokusåpa-perspektiv. Och på ett startup-kontor, där entreprenörer spenderar den mesta av tiden, sker det nog inte särskilt mycket drama till vardags. Där handlar det mest om att sitta framför datorn och jobba.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar