X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Medgrundaren till dalens tongivande företag Twitter, och grundare och vd för betallösningen Square, Jack Dorsey stod på internetkonferensen Techcrunch Disrupts scen i dag och sa att alla kan starta företag.

Själv ville han inte bli entreprenör när han växte upp. Han pratade om att han ville bli seglare och navigera världen, att han ville vara skräddare och sy kläder till folk och att han ville bli konstnär och måla surrealistiska tavlor.

– Jag vaknade inte en morgon och sa till mig själv att jag måste vara entreprenör och få en biljett till San Francisco. Jag ville vara Bruce Lee, men det jobbet var redan taget, sa Jack Dorsey.

– Längs vägen insåg jag att livet händer i vägkorsningar. Det handlar om att agera i dem och ta beslut, sa han.

Många ser honom, Evan Williams och Biz Stone som grundare till Twitter. Men det är inte helt sant, menade Jack Dorsey. Enligt honom handlar grundandet av ett företag om en utveckling som alltid ska ifrågasättas.

– Vår vd Dick Costolo har stort inflytande på vad vi gör på Twitter och på vår kultur, sa Jack Dorsey.

Han ser även på Dick Costolo som en av grundarna till Twitter och pratade också om Marissa Mayer, som tidigare jobbade med produktutveckling på Google och numera är vd för Yahoo.

– Hon grundade inte Google eller Yahoo, men hon har drivet, kontexten, engagemanget, och befogenheterna att förändra företaget, sa han och menade att det finns flera tillfällen när man grundar ett företag.

– Att vara en grundare är inte ett jobb, det är en roll, det är en attityd och det är något som kan hända om och om igen, sa han.

För att styrka sin tes tog han stöd i de som grundade Amerika och att landet sedan dess har förändrats många gånger om.

– Om vi stannade kvar i de ursprungliga idéerna skulle vårt land och våra företag inte utvecklas.

– Du måste inte starta från början för att göra något intressant och ha inflytande på världen, men du måste ha en bra idé. Twitter startade inte för att vi hade ett bra företag, utan det startade för att vi hade en bra idé som kom ur ett misslyckat företag.

På en av Jack Dorseys presentationsbilder under hans dragning på Techcrunch Disrupt stod det: ”en idé som kan ändra kursen för företaget kan komma från var som helst”.

Och det är just en kursändring som har skett hos Twitter de senaste månaderna. Lite förenklat kan man säga att Twitter har ändrat villkoren för tredjepartsutvecklare som bygger tjänster på Twitters plattform och begränsat den för dem. Och företaget har fått utstå en del kritik för att man nu ”bygger upp väggar” runt mikrobloggen.

Konsekvenserna av det hittills är bland annat att partnerskapet mellan Linkedin och Twitter, där Twitter-inlägg kunde korspostas i det professionella nätverket, har avslutats. Vilket skulle kunna innebära problem för Linkedin som byggt upp sin affär delvis kring flödet där de var med. Men Reid Hoffman, riskkapitalist och medgrundare till Linkedin som också var på scen i dag, menade att det har gått förvånansvärt bra ändå.

Och senast var det Tumblrs integration med Twitter, genom vilken man kunde hitta Twitter-kontakter på Tumblr, som avslutats. Twitter har till exempel satt upp regler för hur många anrop tjänster får göra till deras så kallade API och har satt upp krav för vilken information som får visas tillsammans med Twitter-inlägg och hur de får visas. Allt detta innebär en ny riktning för Twitter som vill samla sina krafter i tjänsten och behöver hitta fler sätt att tjäna pengar på.

Men det sa inte Jack Dorsey något om på scen. I alla fall inte rakt ut.

———————————————————————————-

Konferensen Techcrunch Disrupt SF är en årlig konferens som anordnas av teknikbloggen Techcrunch. I år är några av talarna Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg och Yahoos vd Marissa Mayer.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson