X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

De är unga entreprenörer som genom sina nätverk har möjlighet att investera i nya företag i ett tidigt stadium. De kallas ”deal scouts” och har inga pengar själva, men har ett riskkapitalbolag i ryggen som vill ha fingret i luften i entreprenörsvärlden.

I dag och under de senaste veckorna har det kommit avslöjanden om att det finns sådana scouter här i Silicon Valley, som agerar affärsänglar och investerar i startup-företag.

Då startkostnaderna för att utveckla tjänster för entreprenörer är mycket lägre nuförtiden har riskkapitalisterna fått acceptera att de ofta inte får vara med tidigt i processen. Men genom att förse scouter med pengar kan de få veta vad som är på gång, innan konkurrenterna.

Teknikbloggen Pando Daily har fått många tips om ”deal scouts” kopplade till riskkapitalbolaget Sequoia Capital. Partners där bekräftar också att det stämmer.
– Vi startade vårt scout-program för tre år sedan, säger Mark Dempster, partner i Sequoia Capital, till Pando Daily.

Det har inte varit någon hemlighet, men inte heller något man har pratat om.

Syftet, säger Dempster, är att få reda på vad som ”händer på radarn” och inte att få specifik information från bolagen scouterna investerar i. Sequoia får ingen andel i bolagen och verkar inte ens ta en eventuell avkastning från pengarna, utan den går i så fall till scouten.

Ett av problemen med scout-upplägget, rapporterar Pando Daily, är att entreprenörerna som scouterna har investerat i inte har fått reda på hur det egentligen ligger till. Vilket också kan innebära att affärsängelns motiv för investeringen kanske inte är det som entreprenörerna hoppades på. Men scouter, som Pando Daily har pratat med, säger att de visst har berättat för entreprenörerna att pengarna inte kommer från dem, utan från Sequoia.

Ett skäl till är att entreprenörer ofta först vänder sig till affärsänglar är för att slippa inflytande från ett riskkapitalbolag. Men kommer det fram att det i själva verket är ett riskkapitalbolag som har gjort såddinvesteringen och om det sedan inte investerar i företagets A-runda skulle det kunna ge signaler som skadar företaget. Till exempel ett förlorat intresse från andra riskkapitalister, som blir osäkra på om det är en bra investering.

På samma gång ger scout-programmet, om det inte avslöjas, ett fördelaktigt utrymme för att inte ge fel signaler kring företaget åt något håll.

Frågan är nu om programmet fortsätter när nyheten om det är ute och andra kanske följer efter.
– Om alla riskkapitalbolag gjorde det skulle det inte vara så intressant längre. Värdet i det är att vara först, säger Roelof Botha, partner i Sequoia Capital, till Pando Daily.

Men det finns fler. För en stund sedan kom det fram att även riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz har ett scoutprogram sedan nio månader tillbaka. Partnern Ben Horowitz säger att de har inspirerats av Sequoias program och att de har fyra scouter som de hittills har gett under en miljon dollar. Han uppger att orsaken till att de inte talat öppet om sitt program är just problemet med negativa signaler.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson