Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Getaround är som Airbnb fast för bilar”. Engagio är som en Gmail-inbox för dina sociala konversationer och relationer”. Det är bara två exempel på tjänster som förklaras utifrån andra för att vinna användare och få dem att förstå vad tjänsten går ut på.

Två andra exempel, som är heta just nu, är Iphone- och Android-apparna Viddy och Socialcam. De går under beskrivningen ”Instagram för video” och rider på vågen från den populära fotoappen som nyss såldes till Facebook. Båda är videoappar som i stort går ut på att du kan spela in, redigera, dela med dig och konversera kring videoklipp med vänner och familj som följer dig.

Viddy lanserades i april förra året och har på tre veckor gått från 4 miljoner till nära 25 miljoner aktiva användare per månad. Det enligt statistik från Inside Networks AppData, som bygger på hur många användare som loggade in på appen via Facebook.

I förra veckan tog Viddy-grundarna in en runda kapital från bland andra Twitter-medgrundaren Biz Stone, rapparen Jay-Z:s bolag Roc Nation och skådespelaren Will Smiths investmentbolag Overbrook Entertainment. Det går också rykten om att deras nästa pengarunda kommer att bli till en värdering av 300 miljoner dollar (cirka 2 mdkr) och att de ska ta in 30 miljoner dollar (cirka 200 mkr) i kapital.

Konkurrenten Socialcam stoltserade med att få in fyra miljoner användare under en helg och appen har efter bara några veckor nära 18 miljoner aktiva användare räknat per månad. Socialcam lanserades i februari i år och var med i den senaste kullen av startups som kom ut från acceleratorn Ycombinator för snart en månad sedan. Där får entreprenörer chans att utveckla sina idéer med såddkapital under tre månader. Om de kommer in på Ycombinator förstås.

I dag skrev Techcrunch att Socialcam har tagit in en runda med kapital från en rad affärsänglar, bland andra Brian Chesky, vd för Airbnb, Paul Graham, medgrundare av Ycombinator, och Ronny Conway, partner i riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz.

Båda apparna är integrerade med Facebook och Twitter dit användarna kan posta videoklipp. Och Facebook-integrationen står för en stor del av spridningen.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg verkar ha gett Viddy sitt godkännande, genom att posta ett videoklipp med sin hund i appen, och det spekuleras i om Facebook inom kort kanske ska köpa en startup till.

”Instagram för video” kan ju, förutom att förklara vad appen går ut på, kanske ge en chans till de stora pengarna. Men när Mark Zuckerberg berättade om köpet av Instagram på sin Facebook-profil skrev han:

”…det här är första gången vi köper en produkt och ett företag med så många användare. Vi planerar inte att göra många fler sådana uppköp, om alls några.”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson