Henrik Ennart om mat & hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Till den närmast oändliga rad av produkter där Kina tagit över marknaden sällar sig nu ölet. Det kinesiska ölet Snow har nämligen gått om Bud Light som världens mest sålda öl.

Så här ser 2008 års topplista ut:

1. Snow – 6,1 miljarder liter.

2. Bud Light – 5,56 miljarder liter.

3. Budweiser – 4,34 miljarder liter.

4. Skol (Brasilien) – 3,54 miljarder liter.

5. Corona – 3,27 miljarder liter.

6. Heneken – 2,91 miljarder liter.

Snow bryggs av China Resources Enterprices och dess internationella partner SABMiller. Man kan invända att Bud Light fortfarande är störst som enskilt märke eftersom Snow lanseras i 25 olika varianter.

En anledning till Snows snabba framväxt är en ytterst aggressiv lågprispolitik. En låda med 26 flaskor a 600 ml säljs i Kina för motsvarande 5 dollar. Dessutom finns små meddelanden tryckta på undersidan av kapsylen som ger rätt att gratis kvittera ut en tredjedels ny öl och ibland till och med en helt ny öl.

Smaken då? Tyvärr har jag inte testat den själv men den sägs vara lättdrucken men med aningen större humlebeska än många andra kinesiska öl. Lite mer alkohol är det också, 4,7 %.

Fler bloggar