Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

 

I dag ställde sig GM:s koncernchef Mary Barra inför 1000 anställda i en hörsal i GM:s tekniska center utanför Detroit och tillkännagav att hon sparkar 15 personer, i samband med att hon presenterade en rapport på 200 sidor. Det var advokaten Anton Valukas som gav sin rapport till GM:s styrelse och koncernchef efter att ha gått igenom 41 miljoner sidor av rapportmaterial och genomfört 350 intervjuer med 230 personer.

 

mary-barra

(Foto: AP)

För Mary Barra handlade det om något så ovanligt som ansvar. I detta fall för att General Motors medvetet mörkat information om fel på bilar under 10 år som orsakat 13 personers död och 47 bilkrascher.

”Vi har svikit våra kunder” sa hon, nästan på dagen tre veckor efter att USA:s transportminister Anthony Foxx annonserade att GM måste böta 35 miljoner dollar för att under ett decennium ha mörkat felen.

GM ska nu ersätta offrens familjer ekonomiskt och skapa en fond för det ändamålet.

Lås oss åter kort ta vad det handlade om. GM har återkallat 2,6 miljoner bilar för problem med tändningslåsen: Fjädern i tändningslåset var alltför vek, vilket kunde få nyckeln att hoppa tillbaka till radioläget av sig själv – speciellt om man hade nyckeln i en dinglande stor nyckelknippa under sig – och i radioläget fungerar inte krockkuddarna. Enligt GM kan 13 personer ha dött av detta. Andra menar att det kan handla om mer än 100 personer.

Mary Barra tillträdde den 15 januari i år och strax därefter briserade bomben med återkallanden.

Jag har sett henne framträda och pratat med många i branschen. Den sammantagna bilden är glasklar: Hon gör just nu en sjujäkla jobb att återskapa förtroende. Att vara i bilbranschen är mer än något annat att vara i förtroendebranschen.

Tänk henne ungefär som en grävande journalist som hackar och gräver sig ända ner till märgen. Det är en stor förändring jämfört med tidigare ledning i GM.

Tänk att det skulle krävas en kvinna för det.

En kuriositet är att GM gjorde massiva förluster långt innan bilkrisen som briserade 2008 efter finanskrisen. År 2005, mitt i en lång högkonjunktur när det såldes mer än 16 miljoner bilar i USA årligen, gjorde GM en förlust på 11 miljarder dollar.

Efter konkursen 2010 är GM idag ett friskt bolag som gör goda vinster.

 

 

 

 

 

http://www.detroitnews.com/article/20140605/AUTO0103/306050045/Barra-We-failed-GM-fires-15-over-ignition-switch-crisis

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar