Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

På måndagen kom nyheten om att Twitter kan vara på väg att köpa upp musiktjänsten Soundcloud. Det var källor till teknikbloggen Recode som läckte information kring ett eventuellt köp.

Grundarna till Soundcloud, Alexander Ljung och Eric Wahlforss, är svenskar men har från starten 2007 haft huvudkontor i Berlin. I dag har bolaget även kontor i London, New York, San Francisco och Sofia.

Medierna gick igång på nyheten, både här i Silicon Valley och i Sverige, men sent på tisdagskvällen svensk tid kom ett motrykte på Wall Street Journal. Twitter verkar ha backat ur köpdiskussionerna.

Enligt tidningens källa var det ”siffrorna som inte gick ihop”. Skulle Twitter ha köpt Soundcloud hade det blivit mikrobloggens största uppköp hittills. Musiktjänsten har, enligt egen siffra i oktober 2013, 250 miljoner aktiva användare per månad och tog in 60 miljoner dollar i riskkapital i januari i år till en värdering av 700 miljoner dollar.

Alltså har Soundcloud i princip lika många aktiva användare i månaden som Twitter har.

För Soundcloud skulle ett uppköp innebära olika saker – som pengar till grundare och investerare, chans att skala upp plattformen och sälja fler annonser. Men det oroar säkert också en del användare, för Soundcloud har i dag inga upparbetade rättigheter och det skulle säkert Twitter kräva. Som Daniel Goldberg skriver på Internetworld.se skulle det kunna hjälpa Soundcloud om bolaget skulle få stämningar mot sig. Musiktjänsten är en öppen plattform där kan användarna dela med sig av och kommentera musik och ljud, och har beskrivits som ett ”Youtube för ljud”.

Men köpet skulle också vara viktigt för Twitter. För Soundcloud är en populär tjänst inom musikvärlden och Twitter behöver en skjuts just nu. Bolaget kämpar med vikande användartillväxt och marknaden är inte nöjd. Twitter har en hel del användare som diskuterar musik och delar länkar och det skulle kunna förstärkas av Soundcloud. Twitters eget försök förra året med en musikapp misslyckades och appen togs bort i mars i år.

Men nu verkar det ju inte bli något köp så Twitter får komma på något annat.

LÄS MER: Twitters resultat bättre än väntat – men aktiekursen rasade

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson