Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Hälsa och åldrande. Det ska verksamheten i nya företaget Calico, som startas i sökjätten Googles regi, handla om. Men mycket mer än så är ännu inte officiellt.

Googles vd Larry Page gillar det han kallar ”moon shots”, vilket innebär projekt som har betydelse för 10-20 år framåt i tiden och sträcker sig långt utanför Googles kärnverksamhet. Hittills har det till exempel varit självkörande bilar och de smarta glasögonen Glass, och nu Calico.

Larry Page_GoogleTill sin hjälp med Calico har Page den före detta vd:n för biotechföretaget Genentech och nuvarande styrelseordföranden för Apple och Genentech, Arthur Levinson. Han var en gång forskare på Genentech och ska ansvara för det nya företaget. De båda männen lärde känna varandra när Levinson satt i Googles styrelse.

Page lanserade Calico i ett inlägg på Google Plus på onsdagen och skriver att företaget ska fokusera på hälsa och välbefinnande, särskilt inriktat mot åldrande och sjukdomar kopplat till det. Det kan till exempel handla om frågor som mobilitet för äldre, mentalt åldrande och livshotande sjukdomar, skriver han, men han går inte in på hur mer än att teknisk utveckling är inblandat.

Namnet Calico står, enligt vad Levinson skriver på Google Plus, för California Life Company.
”Men om du tänker på katter, gillar vi det gamla uttrycket att de har nio liv”, skriver Levinson, vilket indikerar att det just ska handla om att försöka förlänga människors liv. En uppgift som inte är helt okontroversiell.

Google har gjort försök inom vårdområdet tidigare, med personliga sjukhusjournaler i Google Health. Ett projekt som inte lyckades skapa så mycket engagemang och som lades ner i början av 2013.

I en lång artikel i tidningen Time, med rubriken Google vs. döden, ger Page en av få intervjuer:
”Jag föreslår inte att vi spenderar alla våra pengar på sådana här spekulativa saker. Men vi ska spendera en rimlig summa motsvarande vad normala företag lägger på forskning och utveckling, och lägga det på saker som är mer långsiktiga och ambitiösa än vad normala människor skulle göra. Mer som moon shots”, säger Page i intervjun.

LÄS MER: Google-lobbyisten som ska driva yttrandefrihetsfrågor

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson