Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

2011 var ett mycket framgångsrikt år för SvD.se. Vi lanserade en totalt omgjord sajt i mars som verkligen vann läsarnas gillande. I oktober utsågs vi till Årets dagstidning digitala medier. Vi har haft en enastående trafikökning till vår mobilsajt från runt 35000 unika besökare per vecka vid början av 2011 till över 90000 de senaste veckorna. Under året har vi också jobbat medvetet på redaktionen och utvecklingsavdelningen med att lansera nya tjänster och funktioner, till exempel: multimedia-sektionen, faktakollen, inflyttarna, Vasaloppsgrafiken. Besökarna gillar det de ser och trafiktillväxten är fortfarande stabil.

2012 blir ännu ett spännande år. Vårt fokus kommer vara på att öka engagemanget hos alla de nya besökare som tillkommit. En nyhetssajt är en oerhört omfångsrik sajt och vi vill bli bättre på att hjälpa läsarna hitta fler relevanta artiklar kring det de är intresserade av. Första halvåret kommer vi jobba hårt med att sätta upp en ny ekonomisajt som tar över efter E24. Under året ska vi också uppgradera vårt redaktionella system (Escenic) till senaste versionen.

Mina tankar om det kommande året har jag delvis hämtat från Pete Cashmore, grundare och vd för Mashable, en nyhetssajt om internet och ny teknik. Jag lyssnade själv till honom under en konferens i New York i november och i den här krönikan för CNN sammanfattar han dem i 10 intressanta trendspaningar.

Här följer mina fyra framtidstankar för 2012

1. Mer än Ipad

Apples läsplatta har under året gått från en hypad mediefrälsare till en etablerad kommunikationsplattform. Medieföretagen har testat olika modeller och har nu skaffat en ganska stabil bild av dess för- och nackdelar. Det som kommer hända under 2012 är att Ipad kommer få rejäl konkurrens. Fler kommer vilja ha plattor, men spridning nås först när det finns fler produkter i ett större prisspann. Det ryktas redan om att Apple kommer lansera en billigare läsplatta. Intressant också att e-bokhandlaren Dito, gör reklam för allt annat än Apples produkter.

2. Kompletterande skärm

I motsats till vad man kan tro angående det ökade utbudet av playtjänster och filmuthyrning på nätet, ökar tv-tittandet. Det verkar som om möjligheten att kommunicera kring det man ser, stärker tv som medium. Som jag tidigare nämnt finns det redan produkter som tar fasta på att tv-tittaren sitter med en kompletterande skärm. Under året som kommer tror jag vi kommer få se fler liknande produkter. Här finns också en utvecklingspotential för annonser som jag tror vi kommer få se exempel på.

3. Automatiskt och redaktörsstyrt urval

Eli Parisers bok The filter bubble som kom ut i maj 2011, väckte genast diskussioner om hur vår världsbild styrs av sökmotorernas personalisering. När jag lyssnade till honom på Mashables media-konferens (se video här) lyfte han mer fram vilka typer av urval som vi bör lämna åt datorerna och vilka som vi bör låta människor göra. För i en värld där informationsmängden och informationshastigheten snabbt ökar (sidospaning: jag tror att direktrapporter kommer bli standard på tidningarnas nätupplagor för all rapportering av dagliga händelser) behöver vi ta hjälp av algoritmer för att sålla. Och tekniken för personalisering förbättras löpande och den kommer användas allt mer i olika nättjänster. Men hur skapar vi den bästa mixen, och hur ska vi som nyhetsförmedlare skapa samhällsengagemang bortom klicktoppen för våra läsare.

4. Facebook

Överbefolkat, för mycket brus, svårnavigerat. Kritiken mot Facebook har alltid funnits, men trots det fortsätter nätverket växa och är i dag det odiskutabelt största och viktigaste digitala nätverket. Tjänstens utveckling under 2011 visade att företaget har bra koll på omvärlden och vad som behövs för att Facebook ska bli ett ännu mer centralt nav. Fler sätt att finjustera vilka som ska se mina statusuppdateringar och möjligheten att prenumerera på personer är två saker som gör Facebook till ett mycket mer effektivt redskap för opinionsbildare och journalister. Lägger de bara sina kort rätt kommer Facebook under de närmaste åren fortsatt vara det centrala navet för kontaktskapande och nyhetsförmedling (på alla nivåer) på nätet.

Här kan du läsa vad jag trodde om 2011, ungefär 50 procents träffsäkerhet.

Slutligen några läsvärda texter med fler framtidsspaningar:

Fler bloggar