Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

På tröskeln till årets sista dag förbereder jag nyårsmiddagen. Ur högtalarna strömmar Anders Mildners årets bästa-lista som delats via Spotify. Medan jag lagar maten uppdaterar jag Facebook och får kommentarer och gillningar tillbaka. På Twitter ställer jag en fråga om schalottenlöken och får svar några minuter senare. Hela middagen har planerats mellan värdpar och gäster, mestadels på Facebook.
Året som passerat blev det år då sociala medier växte och blev var mans egendom. Alla är inte med, men tillräckligt många och i tillräckligt stor omfattning för att det märks i snart varje del av samhället. På årets näst sista dag såg jag ännu ett tecken. När en litteraturkritiker inte ifrågasätter utan resonerar kring hur man ska förhålla sig ”när var man och kvinna är sin egen megafon mot omvärlden”, då är det inte längre ett smalt fenomen han uttalar sig om.

Men nu är det dags att blicka framåt mot nästa år. I denna snabbt föränderliga medievärld, känns det som om vi kommer allt längre från svaret om vad som komma ska. Ändå vill jag förmedla några personliga tankar som kan bli en del i den karta över framtiden som vi alla nu håller på att skaffa oss.

iPad möter verkligheten
Andra halvan av 2010 var perioden alla väntade på iPad. Så fort Apples sidor låg nere spekulerades det vilt om att nu skulle iPad släppas i Sverige. Men det dröjde och först hann alla medieföretagen släppa sina haussade appar. Expressen, Svenska Dagbladet, DN, Sydsvenskan, DI och Aftonbladet. Och till sist släpptes också Apples så hett eftertraktade läsplatta i svenska butiker. Men något större köande var det inte tal om. De som verkligen ville vara först hade redan köpt sin i USA.
2011 är det dags för vardagen. Nu finns ipaddan här, liksom Samsung Galaxy och en del andra varianter. De första versionerna av påplussade nyhetsappar och trevande försök till att ta betalt kommer definitivt att utvecklas vidare.
Jag tror att läsplattan är en så ny produkt att det inte räcker med 2011 för att den ska finna sin rätta miljö. Men jag tror att det kommande årets vardagsbruk kommer ge oss många svar om hur vi ska bygga produkter som passar för den plattformen och de situationer där den verkligen kommer att användas. Och helt oväntade applikationer kommer se dagens ljus.

Mer att läsa:
För den bästa kollen på den här utvecklingen behöver du följa Fredrik Strömbergs Korta klipp.
Apple’s IPad a Great Example of Divergent Thinking

Nyhetswebben finner sin form
När de digitala sociala medierna alltmer fungerar som första informationsbärare blir medieföretagens nyhetssajter mindre beroende av att ha en senaste nytt-form. Jag menar inte att de  kommer sluta publicera nyheter löpande och tävla med konkurrenterna om att vara snabbast. Men när fler och fler av besökarna redan vet vad som hänt blir huvudsyftet inte lika starkt att ge en snabb uppdatering. Det ställer nya krav på hur sajterna ska byggas.
De stora nyhetswebbarna behöver förtydliga sin position i förhållande till publiken vad gäller varumärke och utbud, de behöver bli bättre på att ge publiken struktur och vägledning och de behöver bli bättre på att belysa hela den diskussion som följer på publiceringen.
Sydsvenskan kommer för alltid bli känd som den som bröt normen, men andra kommer följa efter. Och jag hoppas lanseringen av nya SvD.se också av läsarna kommer uppfattas som ett steg i helt rätt riktning.

Mer att läsa:
How Online Reading Habits Have Changed Over 2010
Newspaper´s future in the browser

Samarbete för bättre annonsering

Det har varit ett bra år för mediebranschen. Pengarna från annonsförsäljningen har strömmat in. Men alla vet vi att solen inte lyser lika starkt hela tiden. Och fortfarande står den tryckta annonsförsäljningen för huvuddelen av medieföretagens intäkter. Men på lång sikt är kurvan klar, tidningens annonsintäkter minskar mer än vad nätets ökar. Det är därför alla mediehus lägger ner stora pengar på att hitta alternativa intäktskällor, och det kommer satsas än mer under nästa år.
Men tills jag blir motbevisad kommer jag att hävda att annonsintäkterna på nätet bara är i sin linda. Här finns så mycket kvar att utveckla. I hela kedjan från företag som vill göra reklam över mediebyrå, reklambyrå, annonsnätverk, till annonsbärande sajter med sina system för annonsvisning och uppföljning, stöter jag ofta på luckor som behöver fyllas igen med bättre kunskap och bättre teknik.
Det enskilt viktigaste jag tror att vi som mediebransch kan göra utöver vår interna utveckling är att samarbeta mer. Tyvärr ser jag inga tecken i skyn på att framsteg görs, men jag önskar att jag nästa år kommer se de första stegen mot en samverkan mellan konkurrerande företag för att nätet ska bli en bättre annonsförmedlare än vad det är idag.

Mer att läsa:
Ipad och den svenska mediebranschens våta dröm
The future of advertising

Collaborative leaking
Wikileaks blev känt för en större krets i april i år när videon från en amerikansk attackhelikopter spreds. Under hösten kröp rörelsen närmare svensk verklighet i och med anklagelserna mot Julian Assange och diplomatdokumenten som avslöjade svenska förhållanden. Att hoten mot rörelsen inte kommer stoppa läckorna har nog alla insett, och även nästa år kommer Wikileaks eller motsvarande källor ge upphov till omstörtande nyheter.
Men en svaghet är att bakom alla dokumenten finns ett fåtal läckare. Jag tror att vi under nästa år också kommer få se en typ av samarbetande läckage. Föreställ dig ett stort antal personer som sett en företeelse och kan rapportera in det på ett sätt där själva mängden samstämmiga vittnesmål blir tillräckligt för att tydliggöra ett missförhållande.

Med dessa rader önskar Utvecklingsbloggen ett gott nytt år. Vi kommer här fortsätta delge våra tankar om nyhetswebben och dess utveckling. Johan Silfversten slet hårt under december för att få vår nya bloggplattform på plats och han har mycket att berätta om det arbetet. En annan sak vi kan utlova är att SvD.se kommer ut i en ny form under våren, och där kommer vi snart återkomma med lite mer detaljerad information om vad vi håller på med. Som vanligt välkomnar vi era tankar och inspel, så fortsätt kommentera och tyck till.