Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Med framväxandet av play-tjänster och streamad film dödförklarades tv som den gemensamma lägerelden för våra samtal. Men det finns tecken på att den åter tänts och fungerar bättre än någonsin.

Nyss hemkommen efter Mashable Media Summit i New York har jag väskan full av inspiration och idéer. Redan i inledningsanförandet nämnde Pete Cashmore, grundare av Mashable, en trend som senare återkom i flera seminarier. Det handlar om att allt fler interagerar med det de ser på tv på en annan skärm, i de flesta fall sin smartphone eller läsplatta.

Christy Tanner från tvguide.com berättade om hur deras tjänst utvecklats och undersökningar bland deras användare stärker trenden att tv-programmen fortsatt spelar roll som gemensam nämnare. Här hemma ser jag det tydligt i aktiviteten kring Idol och Så mycket bättre i mina twitterflöden. Lägerelden samlar igen och nu i realtid och dessutom med potentiellt långt fler som deltar i samtalet.

YouTube Preview Image

Ett annat exempel som nämndes är Disneys app Bambi som synkas med blueray-spelaren och anpassar innehållet i appen med vad som visas i filmen.

Integritetsfrågor var ett viktigt ämne som diskuterades mellan representanter från Facebook, Ping och Huffington Post på temat: Vem äger din säkerhet? Facebook har blivit en slags standard, men det finns inget gemensamt identifieringssytem på nätet. Behöver vi det och kommer det att utvecklas?, var några av de sakerna man behandlade.

YouTube Preview Image

Alla var överens om att det i dagsläget inte finns någon riktigt bra lösning som fungerar för alla. Det har inte minst höstens diskussion om kommentarsfälten på tidningarna visat.

Aftonbladet valde Facebooks kommentering. Enligt Andy Mitchell från Facebook finns det nu över 300 000 sajter som använder Facebooks kommentarer. En man ur publiken från en tidning i Texas vittnade om att deras trafik hade ökat ordentligt efter att deras sajt gått över till Facebooks lösning. Ännu har vi inte sett någon officiell kommentar från Aftonbladet om deras erfarenheter så långt.

Patrick Harding från Ping avslutade med att den finns många möjligheter med framtidens teknik, som att använda smartphonen som bärare av id-nycklar eller biometrisk igenkänning.

Konferensen var oerhört intensiv så det är omöjligt att redogöra för allt som kom upp. 17 seminarier om ca 20 minuter vardera avlöste varandra. Det var mycket proffsigt upplagt med variation mellan sessionerna och när dagen var slut var vi inte mer än ca 15 minuter efter schemat.

Brian Stelter, mediereporter på New York Times avslutade med några saker han lärt sig från tidningen, som han kallade ett slags tempel för journalistik i staden. Han är en av aktörerna i dokumentären Page One, som jag refererade till innan jag åkte. Hans stora intresse för karaoke är något han gärna twittrar om och hans tes var att desto personligare han var desto fler prenumerationer kunde New York Times sälja. ”Om jag är personlig, och visar att jag är mänsklig, blir personerna jag har kontakt med mer vänligt inställda till tidningen”.

Länkar: