Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Page One, dokumentären om mediabranschens stora ödesfrågor, skildrad genom New York Times, kunde inte vara en lämpligare förberedelse för den konferens jag är på väg till. I självaste gråa damens redaktionshus samlar Mashable den 4 november sin årliga Media Summit.

I filmen av Andrew Rossi får vi genom ett par av tidningens färgstarka reportrar en inblick i några av de senaste årens stora nyheter, som samtidigt visar utmaningen för de traditionella medierna. Brian Stelter (twitter), en ung bloggare anställs i det gamla tidningshuset och blir hyllad reporter. David Carr (twitter), den äldre och på alla sätt erfarne mannen, lyckas tack vare sin klarsynthet och yrkeserfarenhet förstå vad de nya tiderna betyder för en 160-årig tryckt pappersprodukt.

Hanteringen av Wikileaks-avslöjanden belyser symbiosen mellan traditionella och nya sätt att generera nyheter. ”Kallar du dig journalist?” är en av Brian Stelters frågor när han intervjuar Julian Assange. Och det är nog många av dem som samtidigt demonstrerar utanför tidningshuset som definitivt inte tycker det är journalistik. Det senare samarbetet där tre traditionella mediehus fick ensamrätt på Wikileaksmaterialet visar när symbiosen blir fruktsam.

Slutet av filmen handlar om Tribune-gruppens konkurs. Ett nytt ledarskap agerar omoraliskt och kör företaget i botten. Stämningar hotar efter de komprometterande detaljer David Carr grävt fram och när han skickat sina texter lutar han sig tillbaka för att konstatera: ”Nu är det upp till musklerna hos institutionen”. Jag tolkar det som att han syftar på redaktionscheferna som måste ta ett tufft publiceringsbeslut. Men samtidigt rullar tryckpressarna igång med klassiska bilder på tidningar som spottas ut i hög takt. De musklerna har fortfarande New York Times, och andra stora redaktioner. Utmaningen är att hålla dem i trim när färre vill betala för showen.


David Carr, Mediakolumnist på New York Times. Foto: Magpictures.com

Mashable tillhör den nya tidens medieföretag som i filmen målas upp som ett hot, och där vissa också avslöjas som pinsamt beroende av de traditionella medierna. Årets Media Summit avhandlar flera av de viktiga framtidsfrågorna, bland andra: hur kommer sociala medier förändras de närmaste åren, vad innebär Facebooks utveckling för journalistiken, Sports Illustrateds resa från tryckt till digital produkt och nya modeller att tjäna pengar på innehåll. Och som en av de sista punkterna: Hur kan vi lära av den gamla grå damen (New York Times) med Brian Stelter som föreläsare.

Programmet innehåller 17 sessioner om ca 20 minuter vardera, så det lär bli hårt tempo. Jag räknar med att rapportera mer här på Utvecklingsbloggen, samt på twitter. Från mitt hotellrum ser jag ut över New York Times redaktionslokaler, där konferensen hålls.