Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Det finns ingen standard för hur det ska se ut.” Orden gäller Sydsvenskan.se som lanserades i ny design för åtta månader sedan. Det är Camilla Jonsson, chef för SDS-koncernens digitala medier, som berättar det i en intressant genomgång som Medievärlden gjort.

Sydsvenskan gjorde ett modigt vägval och i de trafiksiffror som Medievärlden redovisar, ser man tydligt att publiken inte hoppade på tåget direkt, men nu har de tagit till sig den nya sajten.

Här är vi mitt inne i vårt redesignprojekt med planerad lansering till våren. Och jag kan säga så mycket som att vi inspirerats av Sydsvenskans vägval. Den nya SvD.se kommer inte direkt likna sin sydliga motsvarighet. Men den kommer skilja sig på många punkter från det som är ”webbstandard” i Sverige.

Det ska bli spännande att se hur våra läsare tar till sig den nya sajten. De tester vi hittills gjort i olika fokusgrupper har fallit väl ut. Dagens SvD.se har varit en framgångssaga, och vi har fått priser för både design, säljarbete och vår journalistik. Besöksutvecklingen det senaste året talar också sitt tydliga språk.

Men nu är det dags att ta nästa steg. Och jag är övertygad om att det är läge att sätta en ny standard för hur man ska göra en nyhetswebb. Sydsvenskan var en föregångare i Sverige. Året som kommer lär utvisa vilka fler som följer efter.