Annons
X

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

En trend som sedan ett tag varit tydlig för oss, men som idag visade sig vara generell, kan illustreras så här:

 

Genom att slå samman besökssiffrorna från landets tio största nyhetssajter (se förteckningen nedan) bekräftas tesen: Webben har stagnerat som plattform. Den aktuella trafiktillväxten sker bara på mobilsajter och genom mobila terminaler. Siffrorna är helt offentliga och kan laddas ner från KIA-index.

Uppdaterat: Som många av läsarna påpekar i kommentarerna nedan är det inte webben generellt som stagnerar. Jag har använt webben (kanske lite slarvigt) i den betydelse vi ofta använder den inom min bransch, som en beteckning på vår webbsida, skilt från andra ”kanaler” där vi publicerar nyheter som mobilsajten eller våra appar. Men mycket riktigt är det samma internet alla använder och där ser vi en fortsatt stark tillväxt. Intresset för att ta del av nyheter, information och underhållning via digitala kanaler fortsätter öka.

Dipparna i kurvan visar sommar- och jultrafik. Peaken i början av 2011, beror på tsunamin i Japan och när man ser på den gula kurvan ser man att tidningarnas webbsajter inte har haft högre trafik sedan dess. Nya toppnoteringar från början av det här året (se den blå kurvan) beror helt på tillväxten i mobiltrafik.

Trenden är tydlig, så nästa fråga är hur vi på medieföretagen hanterar den.

  • vi har nått det antal besökare vi kan nå på webbsajterna – hur flyttar vi fokus från att kasta in till att ta hand om de besökare vi har?
  • ska vi börja utveckla sajter och tjänster efter en mer mogen publik?
  • har säljavdelningen och mediebyråerna sett potentialen i de mobila kanalerna?
  • var lägger vi utvecklingsfokus – webben eller de mobila kanalerna?

Sajternas besökssiffor redovisas i KIA-index som unika besökare, sidvisningar och besök. För den här jämförelsen tycker jag det är mest relevant att använda antalet besök. Det speglar över tid bättre intresset för att besöka en sajt oavsett hur man besöker den. Antalet sidvisningar varierar för respektive sajt och under vissa tider räknade många nyhetssajter automatiska omladdningar.

I och med att alla inte separat redovisar sin mobiltrafik finns det ett stort antal mobila besökare som ligger på den gula kurvan i diagrammet, så skillnaden blir större i verkligheten. Under 2009 började sajterna separat redovisa trafiken på sina mobilsajter.

Fotnot: I kurvorna ovan ingår bara de tio största dagstidningarnas webbsiffror (Metro undantagen, då den inte redovisas på KIA). Följande sajter från KIA-listan ingår: Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, DI, GP, Sydsvenskan, HD, VK och UNT. Följande redovisar separat sina mobilsajter: Aftonbladet, Expressen, DN, SvD och Sydsvenskan.