Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

Åsk Wäppling från Adland.tv svarar på fyra frågor om sajten, affärsmodeller, inspiration och nätet.

Utdrag ur intervjun:

Vad gör er unika?

– När vi började 1996 fanns det inget liknande. Nu finns det i och för sig många som försöker efterlikna men de har inte lyckats fånga helheten. Det har dels att göra med mig och dels den publik vi har, för det är ju inte bara reklamfolk utan det är också lärare och folk som funnit att det är en populärkulturskälla. Publiken gör oss unik.

Hur ser affärsmodellen ut?

– På Adland så konserverar vi, publicerar vi, levererar vi, recenserar vi och ibland så trakasserar vi all reklam som finns.

Vad inspirerade dig när du började med det här?

– Det faktum att jag, ungefär som alla reklammänniskor, inte är geografiskt beroende utan jag flyttar runt mycket. Och det gör många i reklambranschen, rätt som det är jobbar de i Düsseldorf, nästa dag är de i Amsterdam och så vidare. Det som händer på Madison Avenue påverkar ju även oss här borta. Så Adland är ju ett eget land här i världen, och vi som jobbar i reklambranschen vet om det, och så har webben ingen geografisk gräns så det kändes väldigt självklart att bygga en plats för oss.

Vad är mest intressant på nätet just nu?

– Förut var det så att man kom till kontoret och så la man portföljen på skrivbordet, sedan fick vi laptops och då började vi lägga skrivbordet i portföljen och gå därifrån, sedan kom nätet och kedjade fast oss vid skrivbordet igen. Det jag tycker är mest intressant är att nätet kommer bli mobilt på riktigt.

Fler bloggar