Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

MOBILTRAFIK. I dag lanserar SvD en ny mobilsajt. En sajt som du som van SvD-läsare snabbt kommer att känna igen dig i. Typsnittet, färgerna och vinjetterna är hämtade från tidningen och SvD.se. Men här finns också flera mobilunika saker att upptäcka.

På tunnelbanan i morgonrusningen brukar jag roa mig med att räkna hur många av mina medtrafikanter som står hukade över sina mobiltelefoner. Rekordet hittills är 56 personer, i en och samma vagn. Om jag gjort samma räkneövning för bara två år sedan är jag ganska säker på att siffran varit betydligt lägre.

Peter Vesterbacka, marknadschef på finländska Rovio Games, företaget bakom det oerhört populära mobilspelet Angry Birds sade i en intervju för en tid sedan: ”Vi har förlorat förmågan att göra ingenting”.

Citatet fångar på pricken tiden vi just nu lever i. Mikrosekunden när vi väntar på bussen, krognotan eller den försenade kompisen utanför bion, dessa är de givna ögonblicken för en stunds mobilsurfande.

Det finns hundratals rapporter från hela världen som visar hur mobilanvändandet fullkomligt exploderat. Här är några svenska siffror som Google tagit fram: 51 procent av svenskarna över 16 år äger  en smartphone. 71 procent av dem använder den varje dag. 68 procent går aldrig hemifrån utan sin mobil och 65 procent uppger att de läser nyheter på sin mobil varje dag. Källa: Our mobile planet. Google (kvartal 1, 2012)

I SvD:s besökssiffror för mobilsajten syns det här beteendet tydligt. I augusti förra året hade vi 200 000 unika besökare i veckan. Knappt fem månader senare har siffran stigit till nära en halv miljon.

Vi är nu Sveriges största morgontidningssajt i mobilen och det är vi såklart både stolta och väldigt glada över. Målet  är befästa den positionen ytterligare.

Att läsa nyheter på en liten skärm upplevs inte längre som ett problem, så länge innehållet är relevant, uppdaterat och tydligt presenterar. Just de tre orden har varit viktiga ledord för oss när vi utvecklat vår nya mobilsajt. Vi har också haft som ambition att SvD:s identitet: vår logo, typsnitt, färger som du känner igen från tidningen och SvD.se ska följa med också i mobilen. Och vår kvalitetsjournalistik förstås: analysen, bakgrunden och sammanhangen. Allt detta hittar du också här.

Utöver detta vill jag lyfta fram tre saker som alla råkar börja på bokstaven s:

• Snabb: nya mobil.svd.se är inte bara snabbladdad, den har fokus på det allra senaste nyheterna och de snabba uppdateringarna.

• Service: förutom nyheter tror vi att mobilläsarna har behov av enkel och snabbt tillgänglig service. Därför finns flera ingångar på startsidan till väder, trafikinformation från SL, senaste börs- och valutasiffrorna och de viktigaste sportresultaten.

• Svipe: Att ”svipa” med fingret och på så vis bläddra mellan sidorna har blivit allt vanligare i mobilen. På vår nya mobilsajt svipar du mellan nyhetsdygnets viktigaste bilder och filmklipp. Längre ner på startsidan kan du svipa mellan de viktigaste näringslivs- kultur- opinions- och sportartiklarna, liksom i alla bildspel i artiklarna.

Du når sajten genom att skriva in mobil.svd.se i telefonens webbläsare. Du kan också ladda ner den i Appstore, Google Play eller Windows store.

Jag tar tacksamt emot dina synpunkter. Det hjälper oss att utvecklas och skapa ännu bättre produkter i framtiden. Skriv en rad i kommentarsfältet eller i det här Googleformuläret.

Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till teamet bakom nya mobil.svd.se: projektledaren Johan Silfversten Bergman, utvecklingsansvarige: Calle Österlind, systemutvecklarna Daniel Halldin, Simon Larsson och Olle Morén och såklart våra duktiga konsulter från Mobiletech och Oktavilla.

Vi hoppas du ska uppskatta den nya sajten och att du använder den så fort du får en mikrosekund över.

 

 

 

 

 

 

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar