Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

TRAFIKFÖRSENINGAR. I dag är det premiär för Väntekartan. En tjänst där vi som reser kollektivt skapar innehållet tillsammans. Rapportera in förseningar på tåg, bussar, t-bana och hjälp andra resenärer att få en överblick över trafikläget. Tillsammans sätter vi press på trafikbolagen att komma i tid.

Jag har åkt buss och t-bana till jobbet i över tio år. På våren, sommaren och hösten tar jag ibland cykeln för att slippa sitta fast i köer. Men på vintern har jag inget annat val än att förlita mig på SL:s kollektivtrafik.

I går kom jag inte till jobbet över huvud taget. Snökaoset och blåsten stoppade mig och tusentals andra eftersom alla busslinjer från Saltsjö Boo, där jag bor,  in till stan ställdes in. Trafikproblemen lär fortsätta idag och kanske även i morgon.

Förseningar i kollektivtrafiken kostar varje år samhället flera miljarder kronor i förlorad arbetstid. Alla tjänar alltså på att ha en kollektivtrafik som fungerar och kommer i tid. Varje år läser vi intervjuer med SJ, och andra trafikbolag som envist hävdar att de är rustade till tänderna för att klara årets vinter. Ändå rapporterar SvD och andra medier om förseningar, inställda bussar och tåg som står stilla i timmar.

Självklart förstår jag att man inte kan skylla allt på trafikbolagen. Trafikverket och kommunerna som ska ploga och underhålla spåren och vägarna har också ett ansvar. Och ibland går det bara inte att hinna med, eller ha en beredskap för plötsliga väderomslag. Som i går till exempel.

Men jag är övertygad om att det går att sätta mer press på trafikbolagen att rusta bättre för vintern. Inte minst samhällsekonomiskt är detta en viktig fråga. Därför lanserar SvD idag tillsammans med ytterligare fyra lokala tidnings- och mediehus Väntekartan. En tjänst som har två syften:

1. Resenärernas förseningsrapporter hjälper alla som ska åka kollektivt att få en överblick över trafikläget. Var är det förseningar just nu och vilka färdmedel har problem? Du kan zooma i kartan, du kan filtrera bort färdmedel du inte är intresserad av. Du kan också ta del av andra resenärers rapporter och bilder om de skickat in sådana. Den fungerar både i datorn och i mobilen och att rapportera en försening tar mindre än en halv minut.

2. Tillsammans sätter vi press på trafikbolagen, kommunerna och banverket att komma i tid, även om vi lever i ett land med häftiga väderomslag.

För en vecka sedan fick SvD Stora Journalistpriset för Räntekartan. Tjänsten har även utsetts till Årets Innovation av tidningen Medievärlden och TU, samt fått priset Årets Medieorm av Sveriges Radio. Vi har en stark tro på tjänster där våra läsare och användare hjälper till att skapa och generera innehållet. Väntekartan är ytterligare ett exempel på det. För att få extra kraft i tjänsten jobbar vi nu tillsammans med fyra, stora regionala mediehus: Upsala Nya Tidning, Östgöta Correspondenten, Norrköpings Tidningar och Helsingborgs Dagblad. För den tekniska installationen och utvecklingen står Aducera. Tillsammans når vi en bra bit över miljon dagliga läsare i våra tidningar och på våra sajter. Det i sin tur borgar för att Väntekartan fylls med massor av rapporter, och ju fler desto bättre.

Att rapportera en trafikförsening är enkelt. Skriv in www.svd.se/vantekartan på din dator eller din mobil. Du kommer då till sidan med kartan och kan snabbt få en överblick över trafikläget. Vill du skicka in en rapport klickar du på fliken Rapportera. Fyll i uppgifterna, skriv en kommentar, ta en bild klicka sedan på rapportera trafikstörning. om du rapporterar från en mobil tar vi automatiskt din position vilket är en fördel om du befinner dig till exempel mitt emellan två stationer eller hållplatser.

Har du en så kallad smart telefon kan du enkelt spara sidan på din hemskräm och får då en ikon som du klickar på nästa gång du vill rapportera.

Klicka på delasymbolen längst ner, klicka sedan på Lägg till på hemskärmen. Därefter lägger sig ikonen på din mobils skärm och du har en enkel genväg nästa gång du vill rapportera en försening.

Så, nästa gång du står där på en kall perrong och väntar på ett tåg som aldrig tycks komma, och informationen om varför det är försenat eller när tåget kommer är bristfällig. Plocka då upp din telefon och rapportera, skriv en kommentar, skicka en bild. Tillsammans hjälps vi åt att både spara tid och pengar.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar