Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

REDESIGN SVD.SE Natten till torsdagen lanserades nya SvD.se. Förmodligen har du redan märkt att sajten ser annorlunda ut än vad du är van vid. Vi hoppas att den här nya sajten ska få dig att känna att du har ännu bättre överblick över nyheterna, och att du vill återkomma till oss ofta.

Vi har under de senaste sex månaderna jobbat med den nya sajten och hela tiden haft er läsare och våra annonsörer för ögonen. Målet har varit att göra en sajt som är snabbare och mer överskådlig än vår gamla.

Om vi har lyckats? Vi hoppas det, men det är upp till dig att avgöra. I dag klockan 13.00 chattar jag på SvD.se, beredd att svara på frågor och ta del av era synpunkter. Några saker vill jag dock säga redan nu: denna version av SvD.se är inte färdigbyggd. Våra redaktörer slet i över åtta timmar i går kväll för att bygga om och flytta över gamla artiklar, bilder och rubriker till den nya sajten. Allt hanns inte med.

Några av våra undersektioner kommer att färdigställas under dagen i dag. Några index som Motor, Jobbet etc kommer att vara klara först om ett par dagar. Vi har också en del automatiska listningar av nyheter, vad som är mest läst just nu och så vidare som ännu inte är på plats.

Jag är tacksam om ni har överseende med det, innan ni fäller ert avgörande om sajten känns bra eller mindre bra.

Som ni ser har vi delat upp sajten i så kallade zoner. Det gör att SvD.se skiljer sig ganska mycket från andra nyhetssajter i Sverige. Det tror vi är bra. Vi vill ha en egen identitet och vara ett tydligare alternativ. Vi vill också lyfta fram de ämnen där vi känner att vi är starka: nyheter självklart. Men också Näringsliv, kultur, opinion och resor.

Vi har också försökt att renodla materialet så att du som läsare vet var du hittar saker och ting: till vänster på sajten är det redigerade nyheter och nyhetspaket, i mitten en spalt för service och hjälp (börs, quiz etc) och längst till höger kan vi lista senaste nytt, eller samla en artikelserie, en serie intervjuer, filmer eller böcker.

Det är också en sajt med en tydlig SvD-identitet. Du som läser tidningen kommer att känna igen dig i typsnitt, färger, sättet vi presenterar kolumnister. Och du som läser oss bara på nätet kommer att känna igen många av våra bloggprofiler, quizar och så klart vårt starka nyhetsfokus.

Vi som har jobbat i det här projektet känner oss glada att äntligen få visa upp sajten för en bred läsekrets. Och vi är jättespända på att höra vad ni tycker. Synpunkter och kommentarer kan ni lämna här i kommentarsfältet, eller i mail till mig: fredric.karen@svd.se eller i chatten kl 13.00 i dag på SvD.se

Jag vill också passa på att tacka alla som jobbat i projektet: SvD´s formchef Anna Thurfjell som ansvarat för all design. Vår utvecklingsredaktör Ola Henriksson som varit projektledare och hållit ihop design och teknik. Vår designkonsult från Storbritannien Mark Porter.

Våra fantastiska utvecklingskonsulter från Mogul och Oktavilla. Vår eget utvecklingsteam: Johan Möller, Calle Österlind, Daniel Halldin och Simon Larsson. Vår utvecklingsredaktör Johan Silfversten, vår säljchef Peter Oskarsson. Manne Dahlberg och hans trafficgäng som sett till att alla annonser hamnat rätt, Jonas Gustafsson på marknad som designat den snygga zonen för SvD´s kommerisella avdelningar. Och inte minst alla fantastiska redaktörer på SvD.se som varit med från och till i projektrummet och som slitit hela kvällen för att bygga den nya sajten.

Det blev många namn, men så har det också varit ett stort och väldigt speciellt projekt.

Unisont välkomnat vi er alla till nya SvD.se!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar