Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

MOBILTRAFIK. Över en halv miljon besökare sökte sig förra veckan till SvD:s nya mobilsajt. Ett fantastiskt rekord, och ett tydligt kvitto på att den nya sajten uppskattas av er läsare.

Responsen har verkligen varit fantastisk. Glada tillrop och virtuella ryggdunkningar har strömmat in via mail eller sociala medier. Det roliga är att mycket av berömmet handlar om just sådana detaljer som vi hoppades kunna uppnå med sajten: enkel att använda, snabb, tydligt nyhetsprioriterad och en stark koppling till varumärket Svenska Dagbladet.

Det är inte så att lanseringen gått helt smärtfritt. Vid ett par tillfällen har sajten legat nere, oåtkomlig för besökarna, vi har också haft en del problem med funktionen Nyhetsdygnet, där vi visar alla dygnets nyheter i en lista. Och vid några tillfällen har sajten tagit lång tid på sig att ladda. Men utvecklingsgänget har lyckats lösa problemen på kort tid.

Förra veckan, alltså veckan efter lanseringen, nådde vi 535 000 unika besökare och nära 3 miljoner sidvisningar. Vår förra toppnotering är från vecka 2 i år då vi nådde 477 000 unika besökare. I augusti förra året låg siffran på 200 000. Ökningstakten är alltså exceptionell, och betydligt högre och snabbare än den vi upplevde med webbtrafiken i mitten av 2000-talet då bredbandsutbyggnaden i Sverige sköt fart.

Och vi har bara sett början på mobiltelefonens betydelse i vårt dagliga liv. Från och med fredag är det inte längre möjligt att genomföra köp via SMS, till exempel att köpa en bussbiljett, om man inte är ansluten till tjänsten WyWallet. Den kanske låter krångligt till en början men detta är bara början på hur den vanliga plånboken och kreditkortet flyttar in i mobilen. Tänk efter: vilka prylar klarar du dig numera utan på grund av mobilen? Väckarklocka? GPS i bilen? miniräknare? Till den listan kan du snart lägga kreditkort och säkert en mängd andra saker.

Det här ställer så klart höga krav på oss som vill leverera tjänster i telefonerna. Förutom att vara relevanta och snabba på nyheter kommer det att krävas ytterligare ett lager: nyheter där du är byggd på telefonens gps, nyhetsflashar i olika ämnen, mer video och fler ljudfiler kopplade till nyhetshändelserna. Och för annonsörerna finns naturligtvis lika många möjligheter att nå ut med sina budskap. Vi har redan sett kupongföretag som publicerar deals baserat på var du befinner dig. Och när telefonen blir ännu mera plånbok är det så klart enkelt och intuitivt att slå till på ett erbjudande om det levereras precis när du kliver in i butiken.

Se därför vår nya mobilsajt som en början på ett långt utvecklingsprojekt där vi hela tiden önskar att förnya oss i takt med att ny teknik görs tillgänglig och nya läsarvanor föds. Redan under våren planerar vi att lansera flera nya funktioner i mobilen, och som vanligt vill vi ha er input och feedback, på vad du vill att vi ska utveckla och förbättra.

Fotnot 1: Många har frågat när mobilsajten finns tillgänglig för nedladdning i Windows Store, till exempelvis Nokia Lumia-telefoner. Svaret är att den appen är något försenad, vi räknar med att den släpps i början av nästa vecka.

Fotnot 2. För den som vill djupdyka i det tekniska detaljerna kring utvecklingen av vår nya mobilsajt rekommenderar jag vår utvecklingsredaktör Johan Silfversten Bergmans bloggpost SvD:s mobilsajt i sju steg.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar