Fredric Karén
WEBBTRAFIK. SvD:s nya affärssajt, nliv.se, har fått en riktig rivstart. Nära 620 000 unika besökare och 1,9 miljoner sidvisningar första veckan är ett fantastiskt resultat. Och för hela SvD.se innebär det här också ett lyft. För första gången sedan vi började mäta vår trafik är vi nu större än vår närmaste konkurrent DN.se.
Det var förra tisdagen, den 17 april, som nliv.se såg dagens ljus. En fullödig affärssajt med flera nya features som ni läsare redan från start tagit till er. Näringsliv Live, vårt minut för minut-flöde för alla som är intresserade av börs och affärer. En supersnabb börsstjänst med tydlig överblick och inte minst: en bred och seriös nyhetsbevakning med analyser av våra duktiga ekonomireportrar.
Samtidigt som nliv.se lanserade släcktes E24, SvD Näringslivs digitala partner i drygt sex år. De som skrev in E24 i sin browser hamnade istället hos oss. Under veckan har vi också rullat ut en marknadsföringskampanj i vår egen tidning och i andra medier. Ni som är i Stockholm har väl inte missat de stora skyltarna ”Äntligen!” på Stureplan?
Vår marknadsavdelning har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta smarta, relevanta budskap och placeringar för att visa att Sverige äntligen har fått en ny affärssajt.
I samband med lanseringen av den nya sajten inledde vi också ett samarbete med Aftonbladet.se, som är en del av samma koncern som SvD, Schibsted. Vi publicerar varje dag ett antal affärsnyheter på Aftonbladets startsida. För oss är det en viktig kanal eftersom Aftonbladet är Sveriges största nyhetssajt och har läsare i hela Sverige. SvD.se har sin stora läsarbas i Stockholms län. Vi vet att en stor del av den målgrupp vi vill nå med vår nya affärssajt bor utanför storstäderna och att den målgruppen också läser Aftonbladet.se.
Med rätt journalistik, och rätt budskap hos Aftonbladet är vi övertygade om att vi når den här gruppen. Och det ökar också våra möjligheter att göra dessa läsare till återkommande, lojala besökare på nliv.se.
Att vi redan efter en vecka skulle nå så höga besökssiffror hade vi aldrig vågat drömma om. SvD Näringsliv ökade under en vecka med ofattbara 91 procent, och SvD.se med 35 procent i unika besökare. Fantastiskt och oerhört glädjande. Och självklart sporrar det här oss och hela redaktionen på såväl SvD.se som Nliv.se att göra vårt allra yttersta för att du som besökare ska bli nöjd och känna dig uppdaterad.
Den respons vi fått på den nya sajten har varit mycket positiv och vi märker att det finns plats och behov på marknaden för ytterligare en affärssajt i Sverige.
SvD.se har under de senaste tre åren haft en väldigt stark trafiktillväxt, under 2009 och 2010 ökade vi årligen med över 30 procent. Förra året stannade siffran på 22 procent. Vi har under det senaste året närmat oss vår huvudkonkurrent DN.se. För några veckor sedan var gapet nere i 190 000 unika besökare, jämfört med ett år tidigare då det var över 400 000.
Med förra veckans rekordsiffror, 1 587 000 unika besökare, betyder det att SvD.se nu är Sveriges största morgontidningssajt. DN.se noterade samma vecka 1 507 000 unika besökare (KIA Index)
För oss på SvD.se är detta något alldeles enastående stort, men samtidigt något vi haft på känn skulle kunna vara möjligt om vi fortsatte att arbeta hårt, fortsatte utveckla och förfina våra digitala tjänster. Och inte minst: fortsatte utveckla vår journalistik.
Flera av de nya tjänsterna på Nliv.se är exempel på det, liksom den populära räntekartan som vi lanserade för ett par veckor sedan. I går startade vi ett journalistisk projekt på SvD.se kring taxibranschen i Stockholm som vi vet att många av våra läsare är berörda av.
Och nu är vi alltså där!
Sannolikt är det så att trafiksiffrorna, och gapet mellan SvD.se och DN.se kommer att pendla fram och tillbaka en tid. Trafiksiffror är hyfsat komplexa och inte alltid lätta att förutspå. Men just nu är det vi som sitter i förarsätet, och jag lovar att vi inte kommer att slå oss till ro. Vi drivs av att jobba för våra läsare och annonsörer, vi drivs av att skapa en nyhetssajt och en affärssajt väl värda att besöka om och om igen.
Stort tack för förtroendet!