X
Annons
X

Resebloggen

Per Johnsson

Per Johnsson

WEB_INRIKES

Bertil Enevåg Ericson/Scanpix

Som ett led i Ryanairs arbete med att bli öppnare och snällare bjöd flygbolagets vd Micheal O´Leary in allmänheten till en chatt på mikrobloggen Twitter. Det gick väl sådär kan man säga.

För när chatten drog i gång fick O`Leary smaka på sin egen medicin, skriver The Independent. Arga twittrare gick till attack mot vd:n som:

1. Inte verkade vara beredd på allt skäll han skulle få.
2. Inte verkade veta att det man skriver på sociala medier kan läsas av alla intresserade.

Ett exempel på det senare var när han inledde chatten med att kommentera en bild av en kvinnlig chattare så här: ”Läcker bild. Phoarr! MOL” (MOL = Michael O´Leary)

Svaret kom snabbt:
”Ryanair, hur passande är det för en flygbolags-vd att vara en sexistisk gris?”

O´Leary ursäktade sig med att han precis lärt sig vad en hashtag är.

Ursäkten hjälpte föga och de svavelosande inläggen fortsatte, så här till exempel:

”Vilken kategori människor tycker ni bäst om att behandla illa? Jag gissar på gamla och handikappade.”

”Är det företagets policy att personalen ska vara så oartig och ohjälpsam som möjligt?”

”Föddes du som ett arsle, eller har det utvecklats under livet?”

Till slut kunde inte O´Leary hålla sig längre, utan försökte ge svar på tal, varpå chattstunden utvecklades till en pajkastning:

Fråga: ”Är ryktet sant att ni planerar att införe en extra avgift för varje andetag passagerarna tar när planen har lyft”.

O´Learys svar: ”Bra idé. Jag har ett team som jobbar med det just nu (roligare på engelska: ”Have a team workin’ on it as we breathe”).

Kommentar: ”Jag trodde nog att ni skulle gilla idén era utsugare”

En Ryanairanställd tweetade: ”Ser att min chef är på Twitter just nu”

O´Leary svarade: ”Återgå till jobbet sin slöfock, annars får du sparken.

Tweeten raderades, men fick innan dess snabbt spridning, skriver the Independent.

LÄS OCKSÅ: Ryanair: Vi är ingen diktatur

LÄS OCKSÅ: Aggressiva och oförskämda, Ryanairs personal är sämst enligt kunderna

LÄS OCKSÅ: Sajt listar världens farligaste flygbolag.