Per Johnsson
Överviktiga passagerare betyder tunga plan och tunga plan betyder ökad bränsleförbrukning. Det är varken bra för miljön eller flygbolagens ekonomi.
Överviktiga passagerare behöver fler säten än normalviktiga. Det är inte heller bra för flygbolagens ekonomi.
Slutsats: Överviktiga passagerare bör betala mer för sina flygbiljetter.
Förslaget som varit något av veckans resesnackis presenteras av den norske forskaren Bharat P. Bhatta i tidskriften Journal of Revenue and Pricing Management.
Bhatta ger i artikeln tre exempel på betalningslösningar:
– Passagerarna betalar kilopris för biljetten. En person på 120 kilo ska alltså betala dubbelt så mycket som en på 60 kilo.
– Flygbiljetten utgår från ett fast pris utifrån vilket passagerarna sedan får rabatt eller får betala en extraavgift beroende på vikt.
– Biljettpriserna delas in i viktklasserna lätt, normal och tung.
Vidare menar Bhatta att alla passagerare ska uppge sin vikt vid bokning och att stickkontroller ska genomföras. Att förslaget är kontroversiellt förstår han.
– Absolut. Om du googlar artikeln kommer du säkert hitta förskräckliga kommentarer. Det upplevs säkert som en dum och diskriminerande idé, säger han till norska Dagbladet.
Journal of Revenue and Princing Managements redaktör Ian Yeoman säger i ett pressmeddelande att förslaget kan vara ett sätt att göra flygresorna mer miljövänliga.
– Extra kilon betyder extra förbränning, som i sin tur leder till större koldioxidutsläpp och ökade kostnader. För en bransch som präglas av ekonomiska problem kan det vara en lösning, skriver han enligt Dagbladet.