Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

WWW.NLIV.SE I natt fick Sverige en ny affärssajt, www.nliv.se. På de allra flesta plan var detta en väldigt lyckad lansering, men ännu återstår en del arbete innan allt fungerar som det ska.

Projektet att skapa, designa och tekniskt utveckla den nya sajten har gått i rekordfart. Och på det hela taget kan vi, efter nattens lansering, konstatera att det mesta fungerar som det ska. Men självklart återstår en en del jobb för redaktionen och utvecklarna innan vi är nöjda.

Just nu fokuserar vi på att få ordning på flödet från vår nya börstjänst, där vi vill att en del av siffrorna och datat ska visas ut i en speciell box på startsidan och artikelsidorna. En del av artikelsidorna saknar just nu material till höger, liksom sektionssidorna. Allt detta räknar vi med att få fason på under dagen.

En del av sektionssidorna, Investerna, Branscher och Analys till exempel känns just nu litet tunna, men i takt med att redaktionen skriver mer material, och redaktörerna hinner tagga upp gamla artiklar, kommer de att fyllas på och kännas allt matigare.

Vi har ännu inte fått ut vår sajtfot, där vi bland annat återupprepar toppmenyn, samt presenterar hela vårt näringlivserbjudande, också den kommer att finnas på plats inom kort.

Men låt oss fokusera på det som faktiskt har fungerat och som är ”uppe” och snurrar: sedan 8.30 i morse har reportern Leif Petersen rapporterat i vårt nyutvecklade liveverktyg. Här kan du ställa frågor direkt till reportern, vi kan länka ut till intressanta rapporter, embedda video och såklart dela alla inlägg på Facebook eller Twitter. För första gången har alla som är intresserade av börs och affärer fått en egen liveström där en rutinerad reporter väljer och analyserar.

Sättet som vi visar vår toppnyhet på sajten, med en stor bild och rubriken i bilden har fungerat perfekt. Vi har under projektets gång lagt ner mycket tid på hur vi kan presentera toppnyheter på nya innovativa sätt, för att skilja oss från andra affärssajter. Det är SvD.s formchef Anna Thurfjell som designat de olika nyhetslägena. I en bloggpost summerar hon hur hon tänkt kring hur man får en snabb känsla i designen.

En del läsare har såhär de första morgontimmarna reagerat på toppannonsen som följer med när man scrollar. För de användare som sitter på mindre skärmar, 800 pixlar och nedåt, släpper annonsen efter en kort stund. För de med större skrärmar har vi bedömt att överblicken på sajten är såpass bra att annonsen kan ligga kvar vid scroll. Notera att sajten i övrigt är väldigt fri från annonser, det är den av två skäl: dels för att de annonsörer som köpt toppbannern ska få så hög reklameffekt som möjligt, dels för att användarna ska få en snabb sajt, med bra överblick.

Ännu återstår ett par saker att lansera: i eftermiddag kan du surfa in på mobil.nliv.se och mötas av en helt ny mobilsajt där du förutom att läsa snabba affärsnyheter också kan få koll på hur börsen går just nu. Mobilsajten släpps som applikationer till iPhone och Android senare i april.

Fortsätt att surfa in på www.nliv.se och upptäck hur sajten sakta men säkert utvecklas. Och hör gärna av er med nyhetstips och feedback på sajten.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.