Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

REDESIGN SVD.SE För en vecka sedan lanserade vi vår nya sajt. Responsen från de allra flesta läsare har varit fantastisk. Men vi har också få ta emot flera synpunkter på saker som inte fungerar eller som ni inte tycker om med den nya designen.

Det har varit en omtumlande och intensiv vecka på SvD.se. När den nya sajten lanserades, kl 01,30, i torsdags morse var vi såklart väldigt glada men också nervösa. Vis av tidigare erfarenheter från tidigare lanseringar visste vi att det är ett tekniskt riskprojekt, men också hög journalistisk risk. Visserligen var designad testad i så kallade fokusgrupper, men hur skulle den stora läsarskaran ta emot oss?

Redan dagarna innan lanseringen försökte jag förklara konceptet och tankarna bakom nya sajten. Att vi vill skapa en tydligare känsla, att nyheterna ska vara mer överskådliga och samtidigt knyta an till tidningens starka identitet och varumärke.

Under veckan som gått har vi såklart fått hundratals mail och kommentarer från er läsare, men också många branschtidningar har skrivit om lanseringen: Medievärlden hade flera artiklar, liksom Resumé och Dagens Media. I bloggosfären skrev Sveriges Radios Mikael Zachrisson initierat om nya SvD.se:s för- och nackdelar. Sydsvenskankoncernens biträdande chef för digital utveckling Mattias Pehrsson gjorde också en väldigt bra analys i sin blogg Ping. I båda fallen – det finns säkert massor av andra bra bloggposter – utdelas ris och ros. Och så är det också i fallet med er läsare.

Här är några vanliga synpunkter:

• ”Svårlästa typsnitt”

• ”För kraftig blå färg i länkarna”

• ”Irriterande att annonsen följer med när jag scrollar”

• ”Sajten är för bred för min skärm”

• ”Rörigt och svårt att hitta”

Därtill får vi såklart många mail och telefonsamtal på funktioner som inte fungerar: kommentering, gamla artiklar och arkiv, TV-tablån, listor av olika slag, möjligheten att skriva ut artiklar. Den listan kan göras ganska lång.

Alla era synpunkter samlar vi och lägger i vårt ärendehanteringssytem. Väldigt mycket kände vi till sedan tidigare och mitt tips är att om två veckor kommer de flesta funktioner som ni är vana vid från gamla SvD.se att finnas på vår nya sajt. Vi försöker också titta på den länkblå färgen och hur den uppför sig i olika webbläsare.

Övrig kritik tar vi till oss, men det kräver också en förklaring. Visst toppbannern är låst ner till halva sajten då den släpper. Ett beslut vi tog efter noggrannt övervägande och som hänger samman med hur nätekonomin ser ut. För att få läsa gratis kvalitetsjournalistik på nätet är priset att vi visar annonser. För att tillgodose våra annonsörers önskemål om att få synas länge på sajten valde vi att låsa bannern, med kompromissen att den släpper 2400 pixlar ner på skärmen. För läsarna är den uppenbara fördelen att vi kan ha färre annonser i våra översta nyhetszoner.

Typsnittet Sueca som vi tagit fram exklusivt för SvD och SvD.se är en del av vår identitet, och något som gör att vi skiljer oss från andra nyhetssajter. De första dagarna pratade jag med flera irriterade läsare om detta, men de senaste dagarna har det lugnat ner sig betydligt. Min teori är att många läsare vänjer sig. Vi känner igen de reaktionerna från när vi lanserade en nydesignad papperstidning 2009.

Den upplevda rörigheten tror jag också är en vanesak. En absolut majoritet av de som har hört av sig är väldigt, väldigt nöjda med tydligheten och överskådligheten på nya SvD.se. De olika zonerna gör det lätt att orientera sig, man får en väldigt bra överblick över de ämnen och områden som man är intresserad av samtidigt som zonerna också erbjuder service och hjälp: senaste börsinformationen, boka resan direkt, sök efter aktuella recensioner.

De läsare som har problem med sajtens bredd har naturligtvis en poäng. Den är några pixlar bredare än den gamla, 1280. Det beror på en kombination av annonsformat som är ganska standardiserade och spaltbredder som behöver ha ett visst mått för att uppnå högsta läsbarhet.

Vi är extra glada över att många av er uppmärksammat att den tekniska delen av sajten tagit ett stort steg framåt. Vi är i dag mycket mer stabila, nertiden sedan lanseringen har varit 0 minuter. Sajten laddar betydligt snabbare eftersom våra utvecklare lagt ner mycket tid på att rensa bort gammal kod, bland annat.

Och vi glädjer oss naturligtvis över förra veckans fina besökssiffror: 1 310 000 unika besökare är nytt rekord för SvD.se. Väldigt, väldigt roligt.

Vi är alla medvetna om att det är snudd på omöjligt att skapa och utveckla en design och sajt som faller alla i smaken. Jag tycker ändå att vi – att döma av det många positiva tillropen från läsare och annonsörer – har kommit en bit på väg. Men nya SvD.se är långt ifrån färdig. Det händer nya saker på sajten varje dag, och varje vecka. Fortsätt att höra av er, och fortsätt att besök oss. Det är för er vi finns till och era synpunkter är enormt viktiga när vi fortsätter att utveckla för framtiden.

 

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.