Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén
Nya näringslivszonen

REDESIGN SvD.SE. Det är drygt 24 timmar kvar till nya SvD.se ser dagens ljus. Här pågår de sista förberedelserna för fullt och nu är vi alla spända på att få höra vad ni läsare tycker om den nya sajten.

För ungefär ett år sedan lät vi tre så kallade fokusgrupper tycka till om vår nuvarande sajt. Det samlade omdömet var i stort sett att sajten är bra men att det finns ett antal saker att förbättra. För oss som lyssnade på de tre läsargrupperna blev framför allt fyra saker tydliga:

1. Det allra viktigaste för en nyhetssajt är att den är och upplevs som uppdaterad i alla sina delar.

I dag kan det vara litet si och så på den punkten på SvD.se, vilket fokusgrupperna också slog ned på. Vi har undersektioner som uppdateras litet för sällan, vi låter ganska ofta gamla nyheter ligga kvar litet för längre i botten av startsidan.

2. En nyhetssajt måste vara logisk, lätt att förstå och använda.

Även på den punkten misslyckas vi en del, enligt läsarna. På SvD.se hittar du till exempel krogrecensioner under kulturfliken men inte under matfliken. Varför? Det hänger ihop med att våra krogrecensioner publiceras på fredagar i vårt kulturmagasin K. Men för de SvD.se-läsare som inte läser SvD på papper är detta såklart fullständigt obegripligt. Många av våra näringslivsläsare på nätet efterfrågar fonder och börs, något som finns i tidningen men på nätet har vi sedan flera år länkat börsintresserade till vår systersajt E24.

3. Sajten innehåller för många små och störande annonser

Detta är ett gissel för alla som jobbar med nätet. Journalistiken är gratis eftersom det visat sig att betalningsviljan för kvalitetsjournalistik är låg, men arbetet och driften måste finansieras och då får läsarna leva med att sajterna innehåller många annonser. Men detta är också ett problem för annonsörerna. Deras mål är att ju att nå uppmärksamhet och om det är många annonsörer som tävlar om uppmärksamheten är risken stor att ingen av dem syns. Man ser helt enkelt inte skogen för alla träd som står i vägen.

Dessutom är det så att annonsörerna inte bara fyller en viktig ekonomisk funktion, budskapet har så klart, förutsatt att det görs rätt, ett stort allmänintresse och förtjänar att bli uppmärksammat.

4. Plottrigt och rörigt

Här var läsarna i de tre grupperna rörande överens. Vår ambition att få med så många nyheter som möjligt, med så mycket kringinformation i form av länkpaket som möjligt gör det svårt för läsarna att välja. Detta gäller såväl det breda nyhetslöpet i mitten av startsidan som högerspalten där vi samlar nyheter, kolumner, bloggar, quizar, annonser och mycket annat i en salig blandning.

Med detta i ryggen gick vi i projektgruppen tillbaka och började skissa på ett helt nytt koncept för en nyhetssajt. Ett koncept där vi försökte ta till oss de synpunkter som läsarna framfört, men också där vi försökte ta tillvara våra annonsörers intressen och möjlighet att synas och nå uppmärksamhet.

Resultatet kommer ni förhoppningsvis att se i morgon vid midnatt. Jag skriver förhoppningsvis, för det är ju så med tekniktung verksamhet, att saker som man inte vet på förhand kan inträffa vilket kan göra att vi tvingas skjuta på lanseringen. Vi har testat så mycket vi har kunnat de här senaste dagarna, och vi tror och hoppas att vi nu ska vara redo!

Vad kommer ni då att få se och uppleva när ni loggar in på SvD.se på torsdag morgon? Ett par saker har vi redan talat om: att vi byter sajtens huvud från nuvarande SvD till Svenska Dagbladet, och att vi blir den första svenska nyhetssajten med ett helt eget, unikt rubriktypsnitt och att vi lanserar ett helt nytt annonsformat kallat helsidan.

Men det finns fler nyheter. Konceptet i sig är en nyhet. För på nya SvD.se kommer vi att sortera nyheterna åt dig efter ämneskategori i fem så kallade zoner på startsidan. Varje zon är ungefär en skärmstorlek, om du sitter med en 13 tums skärm och vi har valt ut dem efter våra läsares intressen och prioriteringar: nyheter överst, följt av näringsliv, opinion, kultur och resor.

Varje zon innehåller nyheter inom sitt område men också service och inspiration. Varje zon har sin egen redaktör vilket gör att de kommer att vara uppdaterade och relevanta under dagen och kvällen.

Varje zon bryts av ett så kallat ”band”. En horisontell, smalare yta där vi placerar olika saker beroende på var på startsidan du är: exempelvis nyheter från de undersajter som inte har egen zon på startsidan, kolumner och bloggar eller kommersiella erbjudanden från SvD.

Allt detta gör att nya SvD.se inte liknar någon annan nyhetssajt i Sverige. Vi kommer att ha en unik identitet eftersom typsnittet är vårt eget, och en hel del andra igenkänningsmakörer är hämtade från SvD´s papperstidning. Varje ämne och nyhet har sin tydliga plats på sajten vilket gör det lätt för läsarna att dels få överblick, dels hitta precis vad man är intresserad av. Och, det kanske viktigaste av allt, vi kommer att vara uppdaterade genom hela startsidan.

Varför vill vi då se annorlunda ut jämfört med andra nyhetssajter?

SvD är den minsta av de fyra storstadssajterna Aftonbladet, Expressen och DN. Vi har alltså position nummer fyra på en extremt konkurrensutsatt marknad. Ändå växer vi så det knakar i antalet läsare och våra annonsörer är nöjda. Men för att bli ett tydligare alternativ och en tydligare utmanare till våra konkurrenter tror vi att det är fördel för oss att skilja oss åt. Att vara något som de andra inte är…

Också den nya sajten är testad i så kallade fokusgrupper. Vid fyra tillfällen under vintern har vi låtit olika läsargrupper tycka till om sajten och konceptet. Resultatet har varit väldigt positivt: ”Jag gillar verkligen det här med zonerna, det gör det lätt att hitta och mycket mindre plottrigt”. ”Äntligen någon som sorterar åt mig i nyhetsflödet”, var ett par av de omdömen som fälldes i samband med testerna.

Men även om fokusgrupperna är utvalda ur en representativ grupp av SvD.se´s och våra konkurrenters läsare, kan man såklart inte vara helt säker förrän man låtit den ”riktiga” publiken testa. Det vill säga ni.

På torsdag klockan 13.00 chattar jag med alla som vill framföra sina synpunkter på vår nya sajt. Fram till dess, håll tummarna för att tekniken är med oss och att vi kan lansera utan några stora bakslag.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.