Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Med en växande kassa så är det naturligt att Rolls Royce fortsätter sondera terrängen på jakt efter nya köp. Frieriet till finska Wärtsilä i veckan var övertydligt. Rolls Royce ambitioner rör också om rejält i den redan kokande Volvogrytan.

images-2

Den nygamla maktstriden mellan storägarna Industrivärden och Cevian har höjt temperaturen rejält i lastvagnskoncernen. Det finns inget som tyder på att de två gamla kombattanterna närmat sig varandra i synen på Volvo. Men minsta gemensamma nämnare finns alltid, även för Industrivärden och Cevian och det kravet på ökad lönsamhet i Volvo.

Unknown-9

Christer Gardell grundare av Cevian

Lastvagnskonglomeratet har haft en stökig utveckling. I spåren av finanskrisen har bolaget kritiserats för att inte effektivisera tillräckligt fort samtidigt som svag efterfrågan kvartal efter kvartal får bilden av Volvos affärer att anta en allt mörkare ton.

Cevian har tidigare lanserat renodling som Volvos väg till ökade vinster. Volvo har också putsat på verksamheten. 2012 såldes flygmotorer för 6,9 miljarder kronor, för ett par månader sedan uthyrningsverksamhet för 7,2 miljarder kronor och nu ska även fastigheter för ett par miljarder säljas. Åtgärderna är gissningsvis inte tillräckliga för Cevian med Christer Gardell i spetsen. Kvar att sälja av från Volvo skulle till exempel kunna vara en stor finansierings- och IT-verksamhet och båtmoterer, Volvo Penta. Nu aktualiseras också renodlingsfrågan i högsta grad för Volvo i och med Rolls Royce uppenbara ambitioner att växa inom marina motorer.

images-1

Den motortillverkaren Rolls Royce bekräftade tidigare i veckan att bolaget fört diskussioner om ett köp av finska Wärtsilä. Rolls Royce vill gärna expandera inom marina motorer som står för nästan 20 procent av den totala verksamheten. Den här gången verkar Rolls Royce kamma noll. Annars har det brittiska företaget en fin historik av lyckade förvärv bakom sig. Wärtsilä har egentligen mycket lite gemensamt med Volvo Penta. Men strategin inom marina motorer handlar mycket om att nå så nära monopolställning som möjligt inom varje enskilt segment. Det erbjuder både Volvo Penta inom mindre och nischade båtmoterer och Wärtsiläs fartygsmotorer.

I samband med försäljningen av Volvo Aero 2012 så underströk Volvos vd Olof Persson att det inte fanns några säljplaner för Penta. Verksamheten har synergier med resten och ger en bra grundbeläggning i Volvos motorfabriker hette det då. Frågan är nu om trist aktiekursutveckling, motsättningar i ägarleden och trögt effektiviseringsprogram förändrar inställningen. Olof Persson har ett helt annat tryck på sig från samtliga aktieägare än när han tillträdde, smekmånaden är över. Tvingas Olof Persson visa omedelbar handlingskraft och få fram snabba cash så är nog inte Rolls Royce svårövertalade i det här läget.

Unknown-8

Olof Persson vd Volvo

Fler bloggar