Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Det är inte bara regeringsbildarna som svettas. På mindre än ett år har priset på SAS-aktien halverats från 25 kronor. Rapporten förra veckan fick dock aktien att hoppa upp, men det var inte över fantastiska vinster utan i ren lättnad över att det inte var värre.

Unknown-5

SAS intäkter per passagerarkilometer sjönk med 10 procent under det senaste kvartalet visade rapporten. Flygbolaget kom upp med ett bättre rörelseresultat än väntat. Framför allt var det lägre kostnader som lyfte lönsamheten. Men en blick i backspegeln får svettpärlorna att samlas i pannan. Vid en jämförelse med resultatet från förra året var det 300 miljoner kronor lägre, vilket hänger ihop med att intäkterna per flygd kilometer är sämre.

Tillbaka till Rosenbad så kan man konstatera att Miljöpartiet sannolikt får stort inflytande den kommande mandatperioden. Men det är inte alltid lätt att omsätta politik i praktiken. Något Miljöpartiet sannolikt snart får erfara. Med tanke på att Miljöpartiet vill sälja SAS varje dag i veckan och helst igår så är flygbolagets nuvarande kondition långt ifrån någon formtopp. Det är klart att prislappen blir därefter, men frågan är om den alls är något att tala om just nu. Finska Finnair slåss för sin överlevnad liksom många andra flybolag med en viss historia och därmed hög kostnadsbild. Till och den tidigare klart lysande stjärnan och tänkbara uppköparen av SAS, Lufthansa, har fullt med egna problem.

Unknown-4

Gustav Fridolin Språkrör (Mp) vill sälja SAS och satsa på miljöteknik

SAS räknar fortfarande med att visa svarta siffror för räkenskapsåret 2013/2014. Det är bortsett från kostnader förknippade med att försöka ställa om SAS verksamhet till lönsamhet, under sista kvartalet spås runt 300 miljoner kronor till i den kategorin. Att spara sig till vinst kan vara en framgångsrik strategi. Men just nu när det gäller SAS ser det svårt ut. Prispressen är här för att stanna. Varje extra insats för att öka lönsamhet med lägre kostnader försvinner i andra ändan när priserna pressas av en massa konkurrenter som Norwegian.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: