Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Beskedet att näthandelsbolaget Zalando ska till börsen i år fick Kinnevikaktien att ta ett litet extra glädjeskutt. Äntligen får vi besked på och slipper spekulera i frågan: Vad är Zalando egentligen värt?

Sedan årsskiftet har en rad förändringar skett i Kinnevik. Även om tidigare vd Mia Brunell- Livfors inte var någon pessimist var hon betydligt mer konservativ i sina uttryck än nye vd:n Lorenzo Grabau. Nye vd:n har bytt ut fler personer på nyckelpositioner och fler förändringar är att vänta. Från känsla av svensk konsensusanda till ett ledarskap av mer Goldmans Sachs strikta hierarki är det i många fall för långt vilket kräver en helt ny laguppställning. Grabau vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att optimera bilden av Kinnevik.

Unknown-8

Det är klart att om glaset skulle vara helt tomt och det inte fanns några intressanta delar i Kinnevik så hjälper inte vilken charmoffensiv som helst. Men om glaset är halvtomt så går det att sälja som nästan fullt i den bankvärld Grabau kommer ifrån. Trots att Kinnevikaktien återhämtat sig kraftigt under sommaren är investerare långt ifrån överens om hur mycket som egentligen finns i Kinneviks glas.

 

I Grabaus första rapport som vd för Kinnevik framgår att kläd-, inrednings- och andra sajter numera står för nära 40 procent av Kinneviks totala tillgångar. Med en blick i backspegeln går det att konstatera att det tidigare skogs-, media- och telekombolaget är svårt att känna igen. Det är nog en av de snabbaste förvandlingar som något bolag som grundades innan andra världskriget någonsin genomgått.

En hetare åttioåring, på börsen i alla fall, får man nog leta efter. Totalavkastningen de senaste 12 månaderna var 70 procent, 16 procent de senaste 30 åren. Siffrorna är vad de är, imponerande och redan historia. Frågan är om de är uthålliga. Även om värderingarna av e-handelssajterna presenteras utförligt så är det lätt att invaggas i en falsk trygghet. Snygga uppställningar och långa förklaringar till höga värden kan visa sig vara korrekta. Men samtidigt döljer de lätt det enkla faktum att osäkerheten i antagandena är stora och därmed mycket osäkra och riskabla.

Unknown-1

Lorenzo Grabau, vd Kinnevik

En väsentlig del av de värden som Grabau lyfter fram har räknats fram med försäljningsmultiplar. Delvis utan några vinstkrav. Samtidigt är nyckeltalen höga som använts på Zalando och övriga större sajter i portföljen. Vid en jämförelse med etablerade fysiska butikskedjor som H&M eller e-handelssajter som Asos och egna innehavet i börsnoterade CDon är det på sin plats att fundera över följande. Varför vill man köpa nystartad e-handel, som Kinnevik värderar till ett pris en till tre gånger bolagens försäljning, när den på börsen i bästa fall värderas till runt en gång hos etablerade bolag.

Zalandos börsnotering kommer få slut på kritiken en gång för alla. Bolaget får ett marknadspris som kommer fungera som facit. Inte bara för vad alla har tyckt om Zalando tidigare utan också som facit för den prislapp Kinneviks andra e-handelssatsningar har. Sanning och konsekvens för Kinnevik. Delar börsens investerare de relativt höga värden som Zalando har i Kinneviks portfölj är det bäddat för ett fortsatt lyft i Kinneviksaktien. Om inte så kommer värden på andra satsningar Som Rocket, Avito med flera att ifrågasättas lik hårt som Zalando.

P.S. Tre spaningar apropå Zalandos notering :1) Boozt.com har just nu tagit över nästan alla tv-slottar, i våras tog näthandelssajten dessutom över två nyckelpersoner från Zalando 2) Har någon koll på hur många vinstvarningar som Asos och andra jämförbara bolag har kommit med de senaste månaderna? 3) När handlade du på Zalando senast?

Unknown-2

Zalando inte ensamma om att sälja kläder på nätet

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: