Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Att tvingas betala en avgift för att få betala får kunder att känna sig fullständigt idiotförklarade. Skrämmande nog finns det numera en uppsjö av ’dolda’ avgifter som ökar kundernas känsla av att bli lurade. Det är en märklig strategi som många elbolag och operatörer kör med. Även banker lever farligt nära vad som känns rimligt med dolda avgifter.

Fenomenet med fakturaavgift är knappast nytt. På den svenska marknaden introducerade Com Hem en avgift på ett par kronor när räkningen skulle betalas på nittiotalet. Men då hette bolaget Stjärn TV och tilltaget bemöttes med massiv kritik men avgiften blev snart etablerat. Com Hem tar fortfarande ut en avgift om kunderna vill ha sin räkning på papper. Nu är den dock uppe i 45 kronor. Vill man då haka på erbjudandet om bredband för två hundra i månaden blir priset helt plötsligt 23 procent dyrare om man väljer månadsbetalning.Unknown-10

 

Att betala för att få betala sin pappersräkning slipper man om man väljer e-faktura eller autogiro. Det är dock inte alla som har de betalningsmöjligheterna. Sedan ska tilläggas att den första fakturan hos många företag gärna levereras i pappersform innan det går att lägga om till internetbetalning. Ofoget med faktureringsavgifter är vida spritt bland operatörer, tvbolag, försäkringsbolag och elbolag. I många fall finns det även en avgift på autogirobetalningar.Här kan även bankerna nämnas. Det kostar mellan 65 och 150 kronor att betala en räkning via bank- eller plusgiro numera. Det svider med andra ord lite mer på bankkontoret när man ska betala för att få betala. Banken är en betalningsförmedlare och kräver naturligtvis en ersättning för det, men marginalen på en giro-betalning torde vara vansinnigt hög.

Unknown-12

För ett par år sedan räknade Göteborgs-Posten ihop vad avgifterna kan kosta ett hushåll. Det var närmare 1600 kronor om året – för fast telefon samt en mobiltelefon, el, bensinkort, matkonto, försäkring och en avbetalning på en bil. Rätt mycket pengar, alltså.

 

Faktureringsavgiften känns mer som ett svepskäl för att kunna locka med låga priser på en vara eller tjänst. Det innebär att desto mer medvetna folk blir över det absurda att betala för att få betala och försöker undvika avgiften desto större är risken för nya påfund. Redan nu finns det ofta en mängd märkliga kostnader och avgifter som verkar tillkomma när man ska handla. Det är kostnader som inte presenteras på ett tydligt sätt i reklamen för produkten utan du ställs inför i princip ett fullbordat faktum i sista sekund. Då orkar man ofta inte överge sitt köpbeslut och sätta sig in i vad andra leverantörer kan erbjuda.

 

Ett exempel är återigen Com Hem:s internetpaket. För att få ett bredband för 198 kronor i tre månader måste du betala 295  kronor för modemet, 249 kronor för startavgiften och 99 kronor för frakten. Utöver det så måste teckna ett avtal för samma tjänst men till en kostnad för 289 kronor för ytterligare 9 månader. Det innebär att det abonnemang som du trodde skulle kosta 597 kronor för tre månader egentligen kostar 3198 kronor eftersom du måste köpa ett år. Men att en massa kringkostnader gör att slutsumman blir 3841 kronor (då har jag inte räknat in eventuell faktureringsavgift…). Sim Salabim eller Hokus Pokus så slutar det med att det du tänkt köpa blir 20 procent dyrare.

Unknown-11

Avgiftshysterin och produkter späckade med dolda kostnader bidrar sannolikt till att så många kunder starkt ogillar sina leverantörer av el, telefoni, försäkringar och tvtjänster. Även banker tar ut en mängd småavgifter, utöver galet dyra girobetalningar, som retar upp kunderna. Ingen gillar att bli blåst och idiotförklarad en gång i månaden när pappersräkningen kommer. Eller känna sig lurad när det man precis köpt blev betydligt dyrare än vad man tänkt sig.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: