Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Scanias vänner sluter nu upp runt ett nej till Volkswagens bud. Möjligheten att blockera budet med 10 procent av aktierna är nu inom räckhåll, men avgörandet ligger på Swedbanks fondbolag Robur.

Runt 5,5 procent av kapitalet i Scania har nu nobbat budet från Volkswagen. Scanias vänner, den gruppering av institutioner som varit kritiska till Volkswagens ägarstyrning och senare budet, håller ihop med ett undantag. Robur har fortfarande inte tagit ställning. Med sina 1,9 procent av kapitalet blir fondbolaget sannolikt den som kan avgöra. Om Robur och ett par mindre aktieägare tackar nej så kan kanske inte Volkswagen inte fullfölja budet. Det är nämligen villkorat av att fordonsjätten når mer än 90 procent av kapitalet i Scania.

Unknown-5

Däremot så finns möjligheten att Volkswagen väljer att höja budet, men rent tekniskt så kan det ske först efter 12 månader med nytt bud. Scanias vänner med nästan 10 procent av kapitalet skulle under normala omständigheter kunna försöka pressa Volkswagen till en budhöjning men Volkswagen har förbundit sig att avstå från möjligheten att höja det här budet. Att en budgivare höjer budet om villkoret just om 90 procent inte uppfylls är inte ovanligt. Vanligtvis sker det i samband med att aktierna ska lämnas in , om det vore möjligt för Volkswagen att höja detta bud skulle det innebära på fredag eller något senare i början på nästa vecka.

Däremot är inte Volkswagens intresse för Scania att betrakta som en normal budsituation på Stockholmsbörsen. Som största ägare har Volkswagen i praktiken tagit makten redan i Scania, varför betala lite till för att få den i teorin? Volkswagen har redan nu svårt att försvara budet på Scania bland sina aktieägare och att lägga på minst 10-15 kronor på nuvarande nivå är därmed långt ifrån självklart. Även besekedet för ett par veckor sedan innebär juridiskt att Volkswagen måste låta detta bud falla och avvakta 12 månader innan ett nytt bud kan läggas enligt Aktiemarknadsnämnden.

 

En budhöjning från Vokswagen är heller ingenting som aktiemarknaden väntar sig just nu. Scanias aktie har under onsdagen fallit tillbaka i takt med att nejsidan vuxit sig starkare. Hade en budhöjning varit väntad hade kursen tagit en annan riktning och istället tagit sig upp mot eller över 200 kronor vid det här laget. Den rörelsen borde inte vara förvånande då nejsidan i Scania är välorganiserad med en egen finansiell rådgivare som kan bädda för en förhandling som mynnar ut i ett högre bud, men den här gången har budgivaren Vokkswagen valt bort möjligheten till att kunna höja budet. Den andra vågskålen med Volkswagens envishet och prestige väger just nu tyngre enligt börsen som snarare tror att budet faller än att det går igenom.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: