Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Lyckas Meda omprissätta fler läkemedel än den som nyligen genomfördes för Kåvepenin väntas vinstlyft. Medas rundning av högkostnadsskyddet och prishöjning av standardpenicillinet väcker dock ont blod hos apotekskunderna.

Meda hotas av en smärre varumärkeskris på hemmaplan efter chockhöjningen av priset på Kåvepenin. Var och varannan svensk, en stor andel barn, får penicillinet utskrivet under infektionstider. Priskuppen som väckt ramaskri inom läkarkåren och bland kunderna kan dock bädda för vinstlyft i Meda.

Unknown-4

En fågel gör ingen sommar. På marginalen kommer inte ett dyrare Kåvepenin att lyfta lönsamheten i Meda. Prisstrategin lär dock upprepas för andra läkemedel i produktportföljen. Meda är ett stor bolag med många läkemedel vilket mer regelbundna apotekskunder känner till. På var och varannan ask står det Meda vilket även gäller receptbelagda läkemedel. Det beror på att Meda i Sverige är aktivt inom ett antal stora områden som astma, KOL, förebyggande vård, dermatologi, smärta, stelhet och infektioner.

Sverige som är Medas hemmamarknad är fortfarande en nyckelmarknad för bolaget. Även om betydelsen av försäljningen här kommer avta framöver när Medas närvaro i Europa och USA växer så finns det mycket kvar att hämta hos de svenska kunderna. En potential är att utnyttja högkostnadsskyddet. Att höja priserna på läkemedel som myndigheterna vill ska ingå i skyddet är gratispengar. Kostnaderna förblir oförändrade och nästan hela höjningen hamnar direkt i läkemedelsbolagets ficka. Det är ett lätt och lönsamt sätt att lyfta marginalerna. I alla fall om Meda tillåts upprepa reptricket med andra läkemedel precis som man gjorde med Kåvepenin. Än så länge är analytiker dock avvaktande till hur stor vinsteffekt en större omprissättning skulle få.

– Frågan är komplicerad och man skall inte överskatta betydelsen för Meda. Fler prishöjningar bör ge effekt, i alla fall på bruttomarginalen då kostnaderna kan hållas oförändrade, säger Johan Unnerus aktieanalytiker som följer Meda till SvD Näringsliv.

Men Meda är inte bara aktuella i skurkrollen som prishöjare. Sverige är som sagt en av flera viktiga marknader. Investerare fokuserar just nu framförallt på en nässpray. Förväntningarna ligger nu framförallt på allergimedicinen Dymista som väntas sälja bra i USA när pollensäsongen drar igång.

 
Det är inte bara Medas produkter som kan sälja bra. Förra veckan handelsstoppades aktien då amerikanska läkemedelsbolaget Mylan ville köpa Meda. Priset var dock för lågt och den möjliga partnern avspisades av styrelsen uppbackade av ägarna Stena. Trist kanske för den aktieägare som ville göra ett snabbt klipp, men aktien följde med en bit upp i alla fall på förhoppningen att det kan komma andra intressenter.

 
För aktieägarna finns det mycket intressant att följa just nu i Meda. Som ofrivillig apotekstammis är det inte lika spännande att behöva jaga runt efter alternativ om Meda fortsätter med sina chockhöjningar på viktiga läkemedel.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: