Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Electrolux har haft ett tufft börsår. Hittills kanske ska tilläggas. Vitvarujättens aktie kan nu stå inför en vändpunkt, amerikansk statistik tinar upp synen på aktien.

Unknown-7

Electrolux snart ur frysboxen

Taskig efterfrågan, en tappad miljard i valutaeffekter och omstruktureringsprogram har dunkat ned Electrolux-aktien med nära 9 procent i år medan omgivande börs har lyft 16 procent. Men Electrolux-aktien är känd för att leverera ordentligt inför en konjunkturuppgång och bli inte förvånad om aktien blir nästa älskling bland börsens investerare.

Unknown-6

Electrolux vd kan få det varmare om öronen 2014

Runt en tredjedel av Electrolux försäljning sker på den europeiska hemmamarknaden. Det har gått sådär sedan finanskrisen. Inte heller nu märks några tecken på återhämtning. Men till nästa år 2014 väntas den europeiska centralbanken tvingas att skjuta till mer pengar om inte den ekonomiska tillväxten återhämtar sig. Det är något som ska ge effekt även på konsumtionen vilket väntas påverka efterfrågan även på Electrolux produkter. Hur stor eller hur lönsamt det blir är i nuläget är en annan fråga, men bara att det sker en positiv förändring räcker sannolikt långt i alla fall med utgångspunkt av den nedtryckta värderingen idag.

 
Men det är framförallt förväntningarna på Electrolux andra stora marknad, Nordamerika, som i första hand drar till sig investerarnas fokus. Electrolux har haft det riktigt tungt på den viktiga nordamerikanska marknaden. Finanskris, obefintligt husbyggande och konsumenter som inte har något att handla för har satt djupa spår i försäljningen. Fjolårets volymer var på samma nivåer som 1998 och 25 procent lägre än den toppförsäljning som Electrolux uppvisade 2005.

Unknown-5
Men en ökning av byggande, husförsäljningar och en minskad arbetslöshet bäddar för en ökad efterfrågan på vitvaror. Under året har också statistik från branschorganisationen AHAM visat en stadig ökning av leveranser inom de största produktområdena. Men siffrorna för november är en tydlig vink om att en vändning i efterfrågan inom kart kan visa sig vara en stadig trend. Leveranserna var upp i snitt 21 procent för november jämfört med samma månad under fjolåret. De viktigaste produkterna står för runt 70 procent av Electrolux försäljning i det geografiska affärsområdet Nordamerika, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

 
Electrolux är på väg att ta sig ur frysboxen och kan bli vinnaren bland storbolagen nästa år. Men med Electrolux finns det alltid många men att ta hänsyn till. Det finns mycket som alltid talar till Electrolux nackdel. Marginalpress, stigande priser på råvaror, valutaeffekter, tillverkningskostnader, design och konkurrens, listan på vad som kan drabba ett företags försäljning och lönsamhet är nog rekordlång när det gäller just Electrolux.

 

Det är sällan om ens någonsin vitvarujätten har lyckats presentera en delårsrapport utan orden ’extraordinära kostnader’. Till exempel så räknar ledningen med att resultatet ska bli bättre nu i fjärde kvartalet än vad det var i det tredje, exklusive valutaeffekterna. Men sammanlagt 4,4 miljarder i omstruktureringskostnader är också på gång. En sådan sur avslutning på 2013 kan sannolikt bromsa upp aktien ett tag till. Men bli inte förvånade om börsproffsen snabbt förpassar vitvarujättens bokslut till historien med orden – det var ju ändå ett förlorat år.

 
Varje konjunkturavmattning brukar nämligen innebära att Electrolux får rejält med stryk på börsen, med rätta eftersom vinstförväntningarna varit för högt ställda. Men bolaget har med en häpnadsväckande envishet alltid lyckats komma tillbaka och brukar vara en av de populäraste storbolagsaktierna när en konjunkturvändning kan anas. Då brukar inte ens oförutsedda händelser i halvmiljardklassen kunna störa aktiefesten.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: