Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Bra väder för säsongen och ett par extra dagar i hjälpte till att lyfta försäljningen för H&M. Men positiva engångseffekter döljer inte att H&M nu går från klarhet till klarhet. Fortsatt expansion till en i sammanhanget sett låg kostnad bäddar för att H&M blir en vinnare även 2014.

H&M har under en längre tid haft fallande resultat men i och med kvartalsrapporten i september vände det rejält. Hela 20 procent ökade rörelseresultatet. Dagens novembersiffror är ett halvt löfte om att H&M är på väg illbaka i sin tidigare superform som en av Stockholmsbörsens pålitligaste vinstmaskiner.

Vad är det då som väntas driva tillväxten nästa år? Stora satsningar på näthandel i framförallt USA, utrullning av nya butiker i ett allt mer välmående Kina och fortsatt lansering av nya butikskoncept väntas driva försäljning. Samtidigt har H&M numera svart bälte i kostnadskontroll och tidigare stora investeringar betalar sig. Det innebär att H&M sannolikt har de bästa förutsättningarna på länge att behålla sina marginaler eller till och med öka dem.

Unknown-4

H&M har gjort en ordentlig återhämtning på börsen under det andra halvåret. Med en stark rapport i september och dagens försäljningssiffror har lyft aktien totalt med 24 procent i år att jämföra med börssnittet på 16 procent. H&M har nu en relativt hög värdering jämfört med sitt historiska snitt.  H&M hör dock till de få undantagen av att vara ett gammalt moget företag med stark tillväxt och stabila vinster. Tillväxt utan vinster har också blivit betydligt dyrare under börsåret. Därför kan H&M:s smått unika position som vinstgivande tillväxtmaskin betraktas av investerarna som ett fortsatt attraktivt alternativ även under nästa år.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: