Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Gröna grodor, colaflaskor och lakritsfiskar kan snart köpas på börsen. Karamellkungen eller Candyking som är bolagets officiella namn förbereder en notering.

Candyking köptes 2008 av riskkapitalbolagen EQT och Accent Equity. Planen är inte bara att ägarna ska sälja en hel del aktier utan bolaget vill även ta in mer kapital för att kunna fortsätta växa. Vi svenskar äter runt 13-14 kilo godis per person och år och så mycket mer lär det knappast bli. Därför tar nu bolaget sikte på andra marknader. Candyking är marknadsledande på plockgodis i övriga Norden, men finns även i länder som Polen, Slovakien och Ungern.

images

Med riskkapitalbolag som ägare är det lätt att ifrågasätta en försäljning av Candyking på börsen. Hade Candyking kunnat säljas tillräckligt dyrt utanför börsen till något annat riskkapitalbolag så hade man nog gjort det. Men enligt David von Laskowski, vd på Candyking, är det enbart börsen som varit aktuell för Candyking.

– Vi kör för fullt med fokus på en börsnotering. Det har vi gjort från början och det är helt klart det bästa alternativet för Candyking, säger han till SvD Näringsliv.

Prislappen på hela bolaget smågodisbolaget kan rimligen ligga på runt 2 miljarder kronor. Förra året såldes godis för 1,8 miljarder kronor resultatet som alla riskkapitalister räknar på (EBITDA) låg på 140 miljoner kronor. Om det blir billigt eller dyrt godis återstår dock att se.

Värderingen, hur mycket man ska betala för Candykings aktier, är inte klart än. Hur mycket pengar som tillfaller tidigare ägare och hur mycket bolaget får behålla för att växa vidare är inte heller spikat. Första halvåret nästa år räknar ägarna med att sätta bolaget på börsen. Men Candykings rådgivare, bankerna Nordea och Carnegie, verkar redan ha fullt upp med att träffa aktiespekulanter så en notering innan jul kan ligga i korten.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: