Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

REDESIGN AV SVD.SE. För drygt ett år sedan släppte vi vår nuvarande version av SvD.se. Till stora delar byggde den på samma design som vi släppte 2007, med den skillnaden att vi breddade nyhetsspalten och introducerade ett par nya annonsformat.

De allra flesta märkte ingen större skillnad: typsnitt, färgkoder, balkar och vinjetter var de samma.

Samtidigt pågick ett stor utvecklingsprojekt på SvD som vi internt kallade 3.0. Resultatet av det såg ni alla den 28 augusti förra året då vi lanserade en ny modernare nyhetstidning och en helt ny helg, med tre K-tidningar.

Den gången fick SvD.se stå tillbaka eftersom tiden och resurserna inte räckte till. Det tar vi igen nu.

I dag fattade vi beslutet att under hösten, med start den 1 oktober, ge oss in i ett redesignprojekt. Målet är att skapa Sveriges modernaste nyhetsajt som ska vara optimal för såväl läsare som annonsörer. Vi kommer att se över struktur, navigering, typsnitt, vinjetter och mycket mer. Samtidigt vill vi såklart bibehålla nyhetsskänslan som blivit vårt signum, i kombination med öppenheten mot läsarna och det sociala medielandskapet.

Samtidigt kommer vi att lägga extra tyngd vid vår undersajt SvD.se/naringsliv, där trafiken hela tiden ökar och som vi känner har en stor potential att utvecklas ytterligare.

För oss som jobbar på SvD.se är detta ett välkommet beslutet. Vi har under en längre tid känt att det runt om oss i webbvärlden händer massor av utveckling, men vi har inte riktigt hängt med designmässigt. Samtidigt är kopplingen till varumärket SvD otroligt viktig för oss, och där har vi också en del jobb kvar att göra.

Tidningen har legat litet före oss, nu springer vi ikapp.

Till skillnad från tidigare redesigner av SvD.se tar vi den här gången in kompetens utifrån som ska inspirera oss i alltifrån webbdesign till frontend-utveckling. Men huvuddelen av jobbet kommer att göras av oss själva, med utvecklingsredaktör Ola Henriksson, AD Anna Thurfjell och tf utvecklingschefen Calle Österlind i spetsen.

Jag är är övertygad om att det här kommer att bli ett spännande och lärorikt projekt, där vi vår vana trogen kommer att vara öppna och tillgängliga för synpunkter och kommentarer från läsare och annonsörer.

När vi drar igång i oktober kommer ni att kunna följa projektet, ta del av våra tankar och kika på våra skisser på vår Utvecklingsblogg.

Målet är att du ska kunna surfa på nya SvD.se i februari 2011.

Om du redan nu har idéer på vad vi borde kika på, tveka inte att skicka ett mail eller skriv en kommentar i fältet här nedanför.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.