Annons

Kulturchefsbloggen

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PAPPERSTIDNINGSDÖD Jag köpte Newsweek i dag, på Pressbyrån. Det var ett tag sedan. Och det kommer inte att vara länge till.

Beskedet i dag var extremt väntat. Veckomagasinet Newsweek kommer att upphöra som pappersutgåva den 31 december 2012, efter 80 års utgivning och förluster på 40 miljoner dollar om året de senaste åren. Den kommer att leva vidare som Newsweek Global på olika digitala plattformar, bakom olika plattformar, berättar tidningsdrottningen Tina Brown i dag på Daily Beasts sajt. Eller ska man säga tidningsänkan, eftersom hon i sin senare karriär begravt fler tidningar än de flesta.

Om man bläddrar igenom dagens Newsweek – vilket jag faktiskt inte gjort på flera år, efter ett par minst sagt själlösa omgörningar – känns det helt logiskt. Den är inte lika rörig och kolorerad som den var när den redesignades, men den har helt tappat sin själ form- och pappersmässigt. Tidningen ser ut som en reklambroschyr för konceptet responsive design, vilket innebär att man redigerar på ett ställe och trycker ut det på alla tillgängliga plattformar. Den ser ut som en skrynklig telefon.

Kommer Newsweek att fungera som digital-only? Nej, varför skulle den det? Tina Brown driver redan sajten Daily Beast, som är en HuffPo Light: en aggregeringssajt med ett stänk egen journalistik. Skillnaden mellan den och Newsweek är för liten.
Det vet de, men de vågar inte ta steget fullt ut och begrava den. Så det blir som det brukar med Tina Browns tidningar: först en stor lanseringsfest, sedan en plötslig död.