Annons

Chefredaktörsbloggen

Fredric Karén

Fredric Karén

En redaktion med ett bra nyhetsarbete är en redaktion med gott självförtroende. Aldrig är stämningen så förtätad, så full av energi som när redaktionen känner att den har satt dagens nyhetsagenda. Andra medier följer efter, citerar och kämpar ivrigt med att utveckla historien, men det är vi som sitter i förarsätet och styr det som engagerar stora delar av landet.

Det är såklart en dröm som blir verklighet bara ett par gånger om året på de flesta redaktioner, men känslan av att göra nytta och förhoppningsvis förändra vår omvärld till det bättre gör att vi som journalister vill uppleva den igen och igen.

Det finns också väldigt många grå vardagar på en redaktion. Dagar då ”ingenting händer”, då reportrarna ringer på tips och uppslag men aldrig får svar, eller åtminstone inte relevanta svar. Idéerna sinar, planeringar spricker och slutresultatet blir mindre engagerande tidningar och sajter.

I sportvärlden brukar man prata om en hög lägstanivå på en spelare. Konkret betyder det att spelaren, även om han eller hon har en dålig dag, är väldigt mycket bättre än alla vi andra när vi är som bäst.

Det har jag funderat mycket på dessa första veckor som chefredaktör – hur vi höjer lägstanivån på vårt arbete.

Som jag skrev förra veckan står den svenska morgontidningsmarknaden inför sin största utmaning någonsin. Vikande upplagor leder till bantade redaktioner och mindre resurser till journalistik. Det kan låta som att fler gråa vardagar är i antågande.

Inte nödvändigtvis. Journalistik handlar om att välja. Det är valen och kvaliteten på det vi publicerar som avgör hur relevanta vi blir för våra läsare. Att fokusera på Svenska Dagbladets kärnämnen och bedriva systematiskt, fokuserat nyhetsarbete måste vara högst prioritet för oss framåt.

Därför gör vi på Svenska Dagbladet nu två saker:

• Till att börja med ska papperstidningen justeras, och då främst nyhetssidorna. Fler nyheter, bättre tillägg, tätare layout är några av de saker som vi just nu tittar på.

• Samtidigt startar jag ett internt innehållsprojekt med fokus på just nyhetsarbetet. Utifrån det vi vet om er läsare, ska vi fördjupa vårt innehållsarbete kring våra kärnområden. Förutom själva ämnena behöver vi också se över hur vi systematiskt jobbar med nyheter i vardagen och hur vi bättre kan utnyttja samspelet mellan våra digitala kanaler och tidningen.

Leder det här till fler dagar då redaktionen lever i ett adrenalinrus, stolta över att ha publicerat nyheten som alla förhåller sig till? Förhoppningsvis.

Följ med oss under en spännande nyhetshöst!

Vilka ämnen vill du läsa mer av i SvD? I morgon klockan 13 chattar jag om nyheter på SvD.se.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om bloggen

Här bloggar Fredric Karén, chefredaktör för SvD sedan september 2013. I bloggen försöker jag beskriva hur SvD resonerar kring journalistik men också hur vi tar oss an den stora strukturomvandlingen som just nu präglar tidnings- och mediebranschen.

Skriv gärna en kommentar eller skicka ett mail om du har frågor eller synpunkter.