Annons
X
Annons
X

Kulturchefsbloggen

Martin Jönsson

Martin Jönsson

OM SvD KULTUR Ja, det blir förändringar. Nej, det är ingen begravning.

Det rapporteras nu i många medier med braskande rubriker och uppskruvat tonläge om att SvD Kultur ”går i graven”, ”skrotas” och ”läggs ner” – och med darr på rösten kommenterar kulturchefer och andra kulturpersonligheter hur ”allvarligt” detta är. Med dödsannonser och allt.
Vi som arbetar på och med SvD är inte lika oroade av detta. För oss är det ett betydligt större problem att 40 journalister på tidningen måste sluta, efter det hårda sparpaket som vi ålagts, för att möta minskande annonsintäkter och upplaga. Detta ställer oss inför svåra utmaningar, som vi nu måste hitta bra sätt att lösa. Detta för att kunna garantera en kvalitet som gör att vi fortsätter att vara relevanta och angelägna för gamla och nya läsare under lång tid framöver. Det är en mycket större och viktigare fråga än hur en tidning i tryckeriet delas upp i olika ryggar.
Detta är vad som gäller, om man håller sig till fakta och bortser från alla överord:

1. SvD ska utveckla ett nytt koncept för papperstidningen, med tänkt lansering första halvåret 2013. Det görs av flera skäl. Dels för att vi regelbundet försöker utveckla och förändra tidningen (senaste stora omgörningen var 2009), dels för att läsarnas mediekonsumtion nu ändras i snabbare takt än tidigare. Då måste tidningarna följa med och hitta nya sätt att göra och presentera journalistiken. Detta är något vi skulle behövt göra oavsett om vi behövde spara pengar eller inte för att möta läsarnas förändrade behov.
Konceptet bygger på två tidningsdelar istället för tre på vardagarna: en morgontidning, med nyheter, kultur, opinion etc, och en affärstidning.

2. Det finns inga beslut fattade om att detta ska leda till färre sidor eller en annan inriktning på SvD Kultur. Steget från tre till två delar är ingen sparåtgärd i sig. Exakt hur det blir och hur kulturmaterialet ska ta plats i morgontidningen ska nu arbetas fram i ett stort projekt, där kulturredaktionen själv förstås deltar. Vad som finns är en ambition om att kulturen ska fortsätta vara fördjupande, initierad och mer agendasättande i kulturdebatten än tidigare. Alla rykten om att kulturen ska nedprioriteras kraftigt eller att delar av bevakningen ska läggas ner är just rykten och saknar helt grund. Vi ska värna bevakningen av alla våra kärnområden – kritiken, reportaget, under strecket och debatten – och arbeta för att göra SvD Kultur till en ännu tydligare och starkare röst.

3. Vi kommer också att göra ett par stora nysatsningar kring Kultur. Dels ska vi utveckla Sveriges redan nu största kultursajt, svd.se/kultur, dels ska vi lansera ett nytt kultur- och samtidsmagasin på söndagar, där vi ska låta reportaget ta mer plats, i en stark kulturell kontext.

Detta ska göra att vi totalt sett över veckan och i de olika kanalerna får ett mycket starkt kulturinnehåll. Annorlunda än i dag, men inte sämre.
För SvD Kultur är fasthållandet vid en egen rygg ingen stor sak. Historiskt sett har kulturavdelningen flyttats runt: ibland som egen del, ibland inte. En del av de bästa kulturredaktionerna i branschen har en helt egen del, andra har det inte.
Det viktiga är vilken journalistik man gör, inte hur många delar man kan fördela vid frukostbordet. Vad gråterskorna i spalterna och på Twitter än säger.