Annons

I högermarginalen

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Socialdemokraterna i Stockholm bekräftar nu att Förbifarten ska byggas.

Jan Valeskog (s), biträdande finansborgarråd och ordförande i Exploateringsnämnden i Stockholms stad:

”Det som har skett är att regeringen har öppnat för en förhandling som kan ge landstinget möjlighet att få loss betydande resurser till mer kollektivtrafik. Detta kräver att staten i förhandlingarna tar ett ökat ansvar för finansieringen av Förbifarten. Det tycker jag är rimligt.”

Vänta nu?! Socialdemokraterna i Stockholms stad ser framför sig att en regering där Åsa Romson är Vice statsminister och miljöminister ska satsa mer statliga pengar på Förbifarten?

Det hela skulle eventuellt kunna uppfattas som lätt provocerande. Det vore underhållande om det inte handlade om en för Stockholmsregionen (och Sverige) viktig investering och om det inte kostade (minst) 250 miljoner att ”frysa produktionen” till maj nästa år.

Detta kan vara en av de mest påkostade charaderna i modern svensk politisk historia.

Om nu regeringen är angelägna att genomföra ytterligare investeringar i infrastruktur i Stockholm – antingen genom att tillskjuta mer pengar till Förbifarten (man hade kunnat sälja dyra biljetter till mötet där Åsa Romson ska sälja in det upplägget till Miljöpartiets riksdagsgrupp) eller till kollektivtrafiken – så finns det naturligtvis ingen i Stockholm som skulle hindra det.

Däremot öppnar det sannolikt en Pandora ask av krav på mer pengar till andra projekt runt om i landet. Göteborgarna har precis röstat emot trängselskatt. Varför ska inte staten betala för att de ska slippa det? Pengar verkar det ju finnas gott om.

Varför möjligheterna att få mer pengar till Förbifarten (eller kollektivtrafiken, om man tar på sig sina mest miljöpartistiska glasögon) kräver att man ”fryser produktionen” av Förbifart Stockholm är – åtminstone för en måttligt begåvad person som undertecknad – helt obegripligt.

För vilken hävstång har Stockholms Läns Landsting eller Stockholms Stad i en sådan förhandling? ”Ge oss mer pengar! Annars så bygger vi inte den här infrastrukturen som en majoritet av väljarna vill ha, som redan är finansierad och som vi lovat att bygga.” Annars, indeed…

Men kanske är det så detta slutar. Superförhandlaren Löfven lyckas baxa fram en lösning där Åsa Romson och Miljöpartiet tar av statens budgetutrymme för att betala mer av Förbifart Stockholm.

 

 

Om gästbloggen


Fredrik Johansson är gästbloggare hos SvD Ledare. Han är kommunikationsrådgivare på Kreab och sitter även i styrelsen för Stiftelsen Fritt Näringsliv.


Här bloggar han i huvudsak om svensk inrikespolitik, men ibland även om annat. Eventuella åsikter är hans egna.