X
Annons
X

Ennarts hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Skärmavbild 2014-11-19 kl. 16.36.02

Ät naturlig och minimalt processad mat. Det är den första av tio punkter som Brasilien antagit som sina nationella kostråd. Dessa finns nu att ladda ned här i sin slutgiltiga version på både engelska och portugisiska.

Liksom Sverige – där Livsmedelsverket nästa vecka presenterar nya kostråd – har Brasilien haft en process där man tagit fram nya rekommendationer. I Sverige har forskarna efter stora ansträngningar bedömt hur många procent av olika näringsämnen vår mat bör innehålla. Brasilien har valt en annan väg som sammanfattas i den här 10-punktslistan.

 

1. Gör naturlig och minimalt processad mat till grunden för din diet.

2. Använd olja, fett, salt och socker i små mängder när du smaksätter och tillagar naturliga och minimalt processade livsmedel och förbereder måltider.

3. Begränsa konsumtionen av processade livsmedel.

4. Undvik konsumtion av ultra-processade livsmedel.

5. Ät regelbundet och noggrant i lämplig miljö och alltid då det är möjligt, tillsammans.

6. Handla på ställen som erbjuder ett urval av naturliga och minimalt processade livsmedel.

7. Utveckla, öva och dela med dig av kunskaper i matlagning.

8. Planera din tid för att göra matlagning och ätande till en viktig del av ditt liv. (Ät eftertänksamt, undvik mellanmål.)

9. När du äter ute, välj ställen som serverar färsk och nylagad mat.

10. Se upp med reklam och marknadsföring.

 

Carlos Monteiro som är professor vid universitetet i Sao Paolo och den som varit en drivande kraft bakom kostråden har i olika sammanhang betonat vikten av att inte se mat för sig, utan som en del av socialt och miljömässigt hållbara livsmedelssystem. Kostråden läger också starkt fokus på beteendet kring matlagning och måltider. Ett budskap är att saker som socker, fett och salt fungerar bra i små doser och som en del av naturlig matlagning.

I Sverige och övriga västvärlden är fokus främst inriktat på nytta och risker med enskilda näringsämnen och ofta tas då ingen hänsyn till om dessa ingår i en hårt processad matvara eller inte. De nya brasilianska kostråden har valt den helt motsatta vägen och har på ett intressant sätt graderat livsmedel utifrån hur processade de är.

1. Naturliga och minimalt processade livsmedel. Ett brett utbud av färska råvaror, mestadels grönsaker, är grunden i det traditionella brasilianska köket.

2. Processade livsmedel som används i matlagning. Hit hör till exempel smör, vegetabilisk olja, salt och socker som används i små mängder för tillredning och smaksättning.

3. Processade varor. I den här gruppen som bör begränsas finns konserver, processade charkvaror, ostar och bröd.

4. Ultra-processade varor. I den här gruppen som bör undvikas helt finns snacks, godis, läsk, kakor och snabbmat.

 

 

 

Om bloggen


Välkommen till Henrik Ennarts blogg om hälsa!
Här skriver jag nyfiket om smått och stort som rör mat, hälsa och miljö.
Ny forskning och kommentarer till aktuella frågor mixas med vardagliga hälsotips.


Ambitionen med den här bloggen är att ställa obekväma frågor från ett fördomsfritt och ibland rätt irriterat konsumentperspektiv.
Jag har i många år skrivit om mat, medicin och hälsa i SvD och är även författare till böckerna "Döden i grytan" (med Mats-Eric Nilsson) och Åldrandets gåta.


Vill du att en speciell fråga ska uppmärksammas eller har förslag på vad jag ska berätta mer om?


Mejla till henrik.ennart@svd.se


/Hälsningar Henrik Ennart