Annons
X
Annons
X

Mitt Stockholm

Johan Lindberg

Johan Lindberg
 

Från inspelningen av Tårtan 1972. Foto: Carl Johan De Geer

Vi har ju berättat att att svaret på veckans Stockholmsgåta var Hornsgatan 32 där Tårtan spelades in (läs intervju med Carl Johan De Geer här). På torsdagskvällen klockan 17 är det invigning då caféet byter namn till just Tårtan. Då kommer Tårtans skapare Carl Johan De Geer att närvara.

Jag gav er ju chansen att ställa frågor till Carl Johan De Geer – och här är hans svar:

Rikard Blom: Var kom apdräkten från som du hade på dig när du spelade apan Saba? Kanske lite banal fråga men man önskar ju att svaret är att någons mamma knåpat ihop den.
Carl Johan De Geer: Apdräkten hyrde vi på Sandrew Film & Teater AB, en stor firma i branschen som ägde många biografer och teatrar. Den låg på Villagatan på Östermalm. Det som var så bra var käkens konstruktion, som var av aluminium med gångjärn. Vi försökte köpa loss kostymen, som var mycket sliten. Men det fick vi inte. Senare försvann hela bolaget.
Pär Pettersson: Skulle jag vilja tacka för detta, och andra, mästerverk som du skapat genom åren och jag skulle vilja fråga hur i hela fridens namn ni kom på en sådan underbart skruvad och bizarr historia, men ändå genialiskt enkel. Alltså, typ, var kom inspirationen ifrån?
Carl Johan De Geer: Vi var inbitna cineaster, hade på sett mycket stumfilm från 1910- 20-talet på Cinemateket, inspirationen till Tårtan var äldre svartvit film, speciellt Chaplin, Keaton samt tysk expressionism. Men enskilda avsnitt är parodier på olika enskilda verk, som Faust av Gœthe (Trollkarlen), svenska kulturprogram på tv (Frasses storverk), Ingmar Bergman-film (Prutten), opera och operett (Musikpillret), krigsfilm (när apan blir hämtad) och mycket annat.
Mikael: Är intresserad av Sonja Åkessons deltagande – hur mycket deltog hon i skapandeprocessen? Hur var hon att arbeta med och hur kom det sig överhuvud taget att hon var med? Vore också kul att få veta hur mycket som var improvisation och hur mycket som stod i manus?
Carl Johan De Geer: Sonja Åkesson bodde i samma kollektiv, Vita Hästen i Bromma, där Lars Hillersberg bodde. Ibland jobbade Lars och jag med tidningen Puss ute i kollektivet. Jag frågade då Sonja om hon ville vara med, och hon sa ja. Det var bara en inspelningsdag. Hon spelade sig själv, hade jobbat i bageri i sin ungdom. Manusen var så här: Alexandersson och jag hade skrivit en kortfattad handling, bara några rader. Sen repeterade vi scenerierna på förmiddagen. Då fick skådespelarna själva göra detaljutformningen av replikerna. När allt satt som det skulle så filmade vi, vanligen efter lunch.
Lennart Sennersten: Undrar om det finns några planer på en repris av serien?
Carl Johan De Geer: Om du menar: ska serien sändas igen? så är det helt upp till Sveriges Television, som äger serien. Om du menar: ska något liknande spelas in igen? så är svaret nej. Omständigheterna och tidsandan återkommer aldrig.
Maria Baldursson: Tror du att det hade varit möjligt att berätta historien om Saba inte varit en apa? Jag tänker t ex på hur fint hon tillfrisknar från sin depression i en ny miljö…
Carl Johan De Geer: På film går allt lättare än i verkligheten. Hela serien kan sägas handla om depression eller det som nu kallas utbrändhet (uttrycket fanns inte då).
Linn Jonsson: Hur ofta ser du själv på Tårtan i dag?
Carl Johan De Geer: En upphovsperson vill aldrig se sina egna verk. Om det inte är nödvändigt, vilket det varit eftersom jag skrtivit ner hela dialogen.
Från inspelningen av Tårtan 1972. Foto: Carl Johan De Geer
Niklas Ahlstedt: Kommer folk fortfarande fram och undrar om Tårtan? Har ni någon gång har tänkt att det skall komma en modern uppföljare? Jag tror att den skulle hålla även i dag.
Carl Johan De Geer: Ja, folk kommer fram och undrar om Tårtan. Nej, det kan aldrig komma en modern uppföljare. Tårtan var ett grupparbete, i samma andra som de fria teatergrupperna arbetade då. Nu tillåts ingen tv-produktion utan fullständigt manus. Det finns inte heller grupparbete.
Anna Persson:
Varför valde ni just de här tre personerna till huvudrollerna? Var ni aldrig osäkra eftersom de inte var utbildade skådespelare?
Carl Johan De Geer: Personerna var våra vänner från Konstfackskolan, där de flesta av oss gått. Där gjorde vi spex och parodier i samband med skolans fester. Så vi hade sett vad de kunde. Undantaget var Hilding, Mats. G. Bengtsson. han var pianist i Bandet Blå Tåget, där jag spelade trombon. Jag tcyke att han hade en mimisk talang. Det var viktigt att alla medverkande var musiker. Vi spelade gemensamt i ca 50 versioner av Tårtan-låten, som var komponerad av Krister Broberg, som spelade Frasse. Han var kapellmästare vid inspelningarna.
Tårtan-gänget 1972. Foto: Carl Johan De Geer
Sven Artursson: Gillade de tre skådepelarna att titta på Tårtan efter att den hade sänts?
Carl Johan De Geer: Nej, det gjorde de inte. De, liksom personalen på tv och de få som skrev om serien, ansåg att Tårtan var misslyckad. Mats G. Bengtsson (Hilding), som inte är i livet längre, såg aldrig ett enda avsnitt.
Pia Larsson: Fick ni någon gång panik under inspelningen? Att ni funderade på att avbryta?
Carl Johan De Geer: Ja, efter att ha kommit efter i inspelningschemat (vi hade tre månader på oss) så trodde vi att vi inte skulle hinna färdigt. Men då gjorde vi en spurt, spelade in fem avsnitt på en vecka, och kom ikapp. Vi kunde inte avbryta. Vi hade kontrakt. Personalen skulle ha lön. Leveransen var bestämd till ett visst datum. Lokalen och utrustningen hyrd för en viss tid.
Linus Lindberg: Var det aldrig på tal att spela in slutscenen i färg för att bryta av eller chockera?
Carl Johan De Geer: Alexandersson och jag beundrade svartvit film från stumfilmstiden. Det svartvita var ett ideal för oss. De flesta i Sverige hade dessutom inte färg-tv, själv hade jag aldrig sett det.
Anna Jonsson: Har du några projekt med Tårtan-anknytning på gång?
Carl Johan De Geer: Ja, men det är hemligt.
Lelle Bengtsson: Vad tycker du om cafét i dag? Är du ofta där?
Carl Johan De Geer: Kaféet är trevligt men jag har sen många år ett annat stamkafé. Denna vana grundades då det var herrekipering i den gamla Tårtan-lokalen, och man byter inte stamkafé. Lika lite som man byter Hammarby mot ett annat fotbollslag.
Britta Berglund: Träffas ni (som lever) i Tårtan-gänget då och då?
Carl Johan De Geer: Vi jobbar ihop vid sällsynta tillfällen. Jag har t ex gjort en bok ihop med Jan Lööf (Örnis bilar). Det har hänt att vi träffats och spelat musik, i samband med någon förlagsfest. Men mer än hälften av gänget är borta
Vi avslutar veckans Tårtan-special med ytterligare två läsarröster:
Fredrik Öberg: ”Tack för en alltid lika läsvärd avdelning i en dito tidning. Min hypotes är att Tårtan, kanske omedvetet, med sina anarkistiska övertoner utmanade det dåtida Sveriges föreställningar om ordning och hur ‘någonting får gå till’, såväl i TV som rent generellt. Landet var då genomorganiserat och det mesta var kringgärdat av starka normer, även om svallvågorna av -68 säkerligen ännu kändes. Här blev Tårtan en Ingohöger i uppfattningarnas solarplexus. Vi måste också dra oss till minne att vi då hade två tv-kanaler, ingen kommersiell radio, inget Internet, inga mobiler etc. – det som sändes fick alltså ett större genomslag än vi idag troligtvis kan tänka oss.
Leena Höijer: ”Älskade serien som barn på 1970-talet. Det var sådan fantastisk, bisarr humor. Vi kunde knappt bärga oss för att få se veckans galenskaper i bageriet med massor med mjöl i luften, degätande och allmänt snusk. Det var så misslyckat alltihop och fullständigt underbart! Ena stunden ville man hoppa in i rutan och hjälpa dem, nästa att de skulle sabotera så mycket som möjligt i en fullständig orgie! Lysande! Än idag säger jag ”Tååårtan” på det där släpiga viset. Alla på den tiden gillade serien, och dvd:n var ett givet köp. Den här serien var inte det minsta politisk, till skillnad från Ville, Valle, Viktor och andra mer samhällsinriktade barnprogram på den tiden. Det var bara ren humor, för alla åldrar!”

Har du själv någon gåta som du tycker vi ska använda i bloggen? Mejla i så fall gärna in den till mittstockholm@svd.se.

Vi återkommer i vanlig ordning med en ny gåta på måndag. Välkommen åter!

OM BLOGGEN



Välkommen till bloggen Mitt Stockholm! Här samlar vi gåtor, frågesport, bilder, filmer och berättelser om Stockholm förr och nu.

Vill du bidra med eget material eller har förslag på vad vi ska berätta mer om? Mejla till mittstockholm@svd.se

Klicka dig gärna runt i arkivet här nedan – där finns många okända pärlor om vår kära huvudstad.

/Hälsningar Johan Lindberg

Klicka dig runt!

karta

Här finns alla gåtorna och filmerna samlade – klicka dig runt och lär dig mer om Stockholm.