Johan Lindberg
Då är det dags för lösningen på den utmaning som läsaren Jan Eklund bjöd på. De två bilderna föreställer Filmhuset på Borgvägen 1 vid Gärdet. Snabbast med rätt lösning var Monica Rolfner följd av Stefan R Grazia, Rebecca Stadener, Mark Kaiser och Calle Berg. Gåtan hann bara ligga ute några minuter innan de första mejlade in rätt svar. Snabbt jobbat! Här är andra bilden:
Så här skriver Jan Eklund om sina bilder: ”Tack för kluriga och intressanta gåtor, som jag ofta går bet på. Jag gjorde för några år sedan en observation av en arkitektonisk ”ögonflirt”. Ögat sitter alltså på Filmhusets västra gavel och för att få syn på det måste man alltså gå upp mellan Gärdesskolan och ”Campus Gärdet” eller från norr mellan FMV (Försvarets materielverk) och helikopterlandningsplatsen på Gärdet. Den andra är en lite mer dyster bild av Filmhusets baksida”.
Tack för utmaningen Jan! Det är så roligt när ni läsare bidrar med bilder. Här lite kortfakta om Filmhuset. Byggnaden ritades åt Svenska Filminstitutet av berömde arkitekten Peter Celsing (1920–1974) – även mannen bakom Kulturhuset (invigt 1974) och Riksbanken (1976). Filmhuset stod klart 1971. Här en bild tagen nyligen av SvD:s Lars Pehrson:
”Inget vanligt jävla hus” lär Filminstitutets grundare Harry Schein ha sagt som utgångspunkt för byggprojektet. Fönstren på framsidan ska föra tankarna till en filmremsa. Följ denna länk för en kul kortfilm om invigningen den 18 januari 1971 – filmen finns på filmarkivet.se. Filmen är på 29 minuter och innehåller bland annat Harry Scheins vassa invigningstal – med en känga till de som motsatte sig projektet. Kritiken framgår också av inslaget när privatpersoner uttalar sig om att husprojektet var alltför kostsamt. Andra utrycker dock glädje över det moderna bygget. Även en avspänd statsminister Olof Palme finns med i filmen. Hans tal avslutas med att han ”förklarar denna romantiska verkstad invigd”.
Ett mer modernt inslag finns här – från P4 Radio Stockholm om renoveringen 2010.
I en artikel i Aftonbladet 2001 skriver Gunder Andersson om Filmhuset. I texten står det bland annat om en betraktelse av Susanne Roger i tidskriften TM (Teknik & Människa). Här ett utdrag ur Gunders text: ”Enligt en allmänt omfattad historieskrivning – som säkert kan vara sann – satt arkitekten Peter Celsing och Harry Schein på Operabaren och skissade huset på en servett. Susanne Roger konstaterar försynt att för Celsing var estetiken viktigare än funktionen. Han förordade ”nybrutalistiska” lösningar, och lät från början armeringsjärn sticka ut från väggarna. Det avstyrdes. Vi som var med minns med fasa den långhåriga, hårdsträviga mattan i entrén som många vrickade fötterna på. Men också de små, glashala marmorpölarna i foajéns röda matta, där Celsing föreställt sig att en galaklädd publik skulle ta sig en spontan svängom. Det uppskattades inte av den tidens filmstudenter, föga galaklädda. Allt detta är nu borta sedan länge”.
Här några röster från er läsare:
Jörgen Gustavsson: ”För mig var gåtan jättenkel, eftersom jag har haft ungefär den utsikten från mitt arbetsrum på FMV! Det är Filmhusets östra sida – mot Tre Vapen, som inhyser bland annat Försvarets materielverk. Ögat kom till på fasaden för att den inte skulle bli alltför trist, när Filmhuset av säkerhetsskäl inte fick ha några fönster mot husen med den militära verksamheten”.
Håkan: ”Jag minns när Filmhuset byggdes 1967/68. Då var det en debatt om fönster mot armestaben. Militären var rädda för radikala filmstudenter med teleobjektiv. Därför blev det inga fönster. Harry Schein kontrade med en konstnärlig utsmyckning i form av ett öga. Vi kallade det för Harrys öga. Som kikade in på generalerna”.
Carl Modén (från Augsburg): ”Det är Filmhusets fasad mot FMV. På grund av sekretess fick man inte ha några fönster åt det hållet, så arkitekt satte dit ett öga istället. Jag bodde några år vid Karlaplan och besökte cinematekets visningar flera gånger i veckan ibland. Det är många bra filmer jag sett där, och rätt många dåliga som jag sovit mig igenom”.
Thomas Molin: ”Ögat är placerat på baksidan av Filmhuset på Gärdet och ”tittar” på Försvarets materielverk, FMV. Försvarsmakten tillät inte att Filmhuset försågs med fönster på baksidan när det byggdes för att minimera risken för spionage, spionögat kunde de dock inte stoppa!”.
Jan-Olov Sundqvist: ”Från utsidan en av de fulaste byggnaderna i Stockholm, men faktiskt ganska trevlig inuti. Jag har tidigare ofta ätit lunch på Filmhuset, och jag har ofta varit och sett kvalitetsfilmer där. Jag har också varit där på helt vanliga konferenser (utan filmanknytning)”.
Rebecca: ”Jag minns när jag satt för några år sedan och för första gången var uppe tillsammans med en skrivpartner och skulle få ja eller nej på manus-stöd. Jag vågade inte titta på konsulenten när hen skulle fälla sitt omdöme. Så jag stirrade nonchalant ut genom fönstret på gräsmattan utanför. Så sa filmkonsulenten: Ja men jag stöder det här projektet. Yes tänkte jag för mig själv. Nu kommer det att bara gå spikrakt framåt med alla filmprpduktioner. O ja. Men det var ändå ett oskuldsfullt roligt och ljust minne. Back in the days”.
Här två äldre bilder från Filmhuset. Först Vilgot Sjöman – filmregissör och författare – den 12 mars 1988:
Foto: Anders Kallersand/SvD/TT
Och här en bild från 1980: Regissören Ingmar Bergman tillkännager här i Filmhusets inre att han ska göra en ny storfilm med titeln ”Fanny och Alexander”. Till vänster: Jörn Donner, vd för Filmhuset:
Foto: Jan Collsiöö/TT
Har någon av er läsare någon egen upplevelse av Filmhuset? Mejla i så fall gärna till mittstockholm@svd.se.