X
Annons
X

Mitt Stockholm

Johan Lindberg

Johan Lindberg

Då är det dags att besvara ännu en läsarfråga. Hanna Larsson mejlade in följande undran i samband med att bilquizet publicerades nyligen: ”Vet man något om hur det var när bilen kom till Stockholm? Måste ha varit väldigt rörigt i början? Tack för alla roliga historier på bloggen!”

Svar: Hej Hanna! Det finns en hel del uppgifter som styrker din tes om att det var rörigt i början… Om vi börjar med hur det gick till när bilen kom till Sverige:

Det var under den stora Industriutställningen i Göteborg i augusti 1891 som den första bensindrivna bilen (en Peugeot Typ 2 – tack Björn-Eric Lindh för den uppgiften!) kom till Sverige. Gustav Eriksson (från Surahammar) byggde sedan den första bensindrivna bilen i Sverige år 1898. Under de första åren på 1900-talet var det förstås bara de rika som hade möjlighet att ha bil. 1910 fanns det 1 000 bilar registrerade i Stockholm.

Sedan ska du få ett underbart exempel på hur tiderna har förändrats. Ta en titt på den här bilden – det är nämligen Stockholms första officiella ”fartdåre” som sitter där till vänster:

forslund

Carl Oscar Henning Forslund med sällskap i en Leon Bolee Voiturette. Bilen kördes från baksätet. Foto: Tekniska museet

Den 26 maj 1900 skedde något historisk på Strandvägen. Då åkte bokhållaren Carl Oscar Henning Forslund (mannen med den belåtna minen här ovan) fast för fortkörning med sin bil. Forslund hade varit på restaurangen Riche och kom körandes på Strandvägen med sin franska Leon Bollee Voiturette. Poliskonstapel Karlsson skrek åt Forslund att sakta in men utan reaktion. Då sprang – visst är det en härlig syn att tänka sig – Karlsson ikapp bilen. Han ska sedan ha tagit tag i Forslunds frackskört för att få stopp på bilen. Forslund fick böta 15 kronor för ”öfverdådig framfart”. Det fanns då ingen officiell hastighetsgräns, men enligt vad Forslund själv efteråt hävdade så gick gränsen vid 6 km/h. Henning blev därmed den första i landet som både greps och dömdes för fortkörning.

Polisens rapport om bokhållare Forslunds framfart finns faktiskt att läsa på Stockholmskällan via denna länk. Det står bland annat att Forslund ”framdrifvande autmobilen i den starkaste fart så att annan deraf kunde skadas, och utan det ringaste bry sig konstapelns vid båda tillfällena till Forslund gifvna tillrop att ej köra så fort”.

Den här typen av fordon – en Leon Bollee Voiturette – framförde alltså Forslund:

Léon_Bollée_voiturette-ok-

Henning Forslund var en känd stockholmsprofil. Enligt en av Tekniska museets skrifter berättade Henning Forslund följande i en tidning: ”Det här hände 1900. Vi hade ätit supé på Riche och efteråt ville mina vänner åka Strandvägen fram. Gatan var tom och bilen gick för fullt. Det vill säga motorn hade bara två lägen, full fart eller motorstopp. Då kom polisen och påstod att jag körde för fort. Till historien hör att han sprang i kapp mig och stoppade bilen. Det fanns ingen lag om hastighet, men polisen ansåg att man inte fick köra ”i sken”. Skritt, 6 km/tim var tillåtet. Rätten ansåg emellertid att det gått för fort ”att annan därav skada tagit kunnat” och så blev det 15 kronors böter. Jag har stämningen kvar ännu och jag är säker om att det är de första böterna för fortkörning i Sverige.”

När infördes då hastighetsbegränsning i Stockholm? Jo, omkring 1910 fick man köra 20 km i timmen inne i Stockholm utom på vissa gator som ansågs farliga – där var gränsen 10 km/timmen. Vi kan med andra ord gissa att Forslund inte var uppe i någon svindlande hastighet den där vårdagen år 1900…

Här ytterligare en bild på en Leon Bollee Voiturette:

Léon_Bollée_voiturette_Tri-Car

Foto: Joost J. Bakker

Jag hoppas att det här gav dig, Hanna, en viss bild av bilens inledande år i Stockholm. Jag vill också skicka ett extra tack till Stadsarkivet som tipsade mig om att belysa den här historien. Har någon av er läsare några frågor eller en egen historia om bilar i Stockholm så är ni förstås välkomna att mejla till mittstockholm@svd.se.

En läsare vill förresten passa iväg en klurig fråga till er andra bloggläsare. Så här skriver Sven Ullman: ”Jag äger en svart bil som endast tillverkats i 265 exemplar, ett par ledtrådar är att den är amerikansk, tillverkad på 40-talet och såldes ny i Sverige”. Vilken bil kan det vara? Mejla gärna en gissning till mittstockholm@svd.se.

Ni som inte har sett kortfilmen med bilquizet får gärna ta en titt här. Det ger en upplevelse av hur det kändes att åka bil i Stockholm på 1960-talet. Titta på filmen här:

B63

TA EN TITT PÅ FILMEN GENOM ATT KLICKA PÅ BILDEN!

Fram till torsdag kan du mejla in din gissning till mittstockholm@svd.se. På fredag kommer facit på bloggen.

OM BLOGGEN



Välkommen till bloggen Mitt Stockholm! Här samlar vi gåtor, frågesport, bilder, filmer och berättelser om Stockholm förr och nu.

Vill du bidra med eget material eller har förslag på vad vi ska berätta mer om? Mejla till mittstockholm@svd.se

Klicka dig gärna runt i arkivet här nedan – där finns många okända pärlor om vår kära huvudstad.

/Hälsningar Johan Lindberg

Klicka dig runt!

karta

Här finns alla gåtorna och filmerna samlade – klicka dig runt och lär dig mer om Stockholm.