Annons

Tv- och populärkultursbloggen

Harry Amster

Harry Amster

Läser i New York Times och Rolling Stone om att EMI och Apple inte lyckas komma överens om att släppa nya digitalt remixade Beatles-album och att de fortfarande inte finns på itunes och liknande sajter. Precis som NYT skriver så är det patetiskt att skivbolagen inte lyckas ta sig samman ens när det finns folk som fortfarande vill köpa de förbättrade Beatlesalbumen trots att de har hur många versioner som helst redan. Men skivbolagen har sedan nätet slog igenom drabbats av “jag vägrar se en affärsmöjlighet även om den är precis framför ögonen”-sjukan.

Varför? Har ingen aning faktiskt. Vet bara att de inte förstod då när det hände för 15 år sedan. Men det var då. Istället har andra sajter dykt upp, som NYT och Rolling Stone berättar om. Purple chick har på eget bevåg gjort lyxvarianter av albumen med massor av alternativa mixar, som att de samlat Let it be-repetitionerna i 83 cd, ungefär 96 timmar. Lazy tortoise håller på att samla ihop alla Beatles radio- och tv-intervjuer medan FAB sätter ihop all film- och tv-medverkan. Skivbolagen bråkar med nedladdarna eller inbördes istället. Verkligen smart affärsdrag.