Redaktionschefens blogg

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SAUDIAFFÄREN Ingen betvivlar att de senaste veckorna varit jobbiga för den nu avgångne försvarsministern Sten Tolgfors. Men det är vilseledande och fel att skylla på mediedrevet, när det är Tolgfors egen ovarsamhet med sanningen som orsakat det största medietrycket.

På sin och statsministerns presskonferens i dag handlade det inte så mycket om vapenfabriker och avtal med Saudiarabien. Istället pratades det mycket om att ”det finns en människa i det här”, om ”tappad arbetsglädje” och om hur mediebevakningen gått ut över familjen. ”Mediedrev är ingenting en fyraårig förstår, men han ser hur mamma och pappa mår.” sade Sten Tolgfors.

Det är lätt att sätta sig in i hur jobbig situationen har varit för Sten Tolgfors – och att det gått ut över fler än honom. Att befinna sig mitt i den politiska och mediala heltluften har naturligtvis sitt pris.
Men med det sagt är Tolgfors retorik och illa dolda kritik mot ”mediedrevet” ett genomskinligt försök att slippa hantera sakfrågorna, ännu en gång. Den som i första hand måste bära ansvaret för att saudiaffären vuxit så medialt och politiskt är inte illasinnade journalister och redaktörer, utan Tolgfors själv och hans rådgivare.

De uppgifter som Bo-Göran Bodin och Daniel Öhman på SR Ekot tog fram den 6 mars var sensationella och extremt politiskt känsliga. Att avslöjandet var på väg kom knappast som en överraskning för vare sig SSTI, FOI eller försvarsdepartementet, men deras taktik för att möta det handlade inte om att lägga korten på bordet, utan snarare om att på alla sätt försöka minimera den politiska skadan. Tolgfors pratade med flera journalister redan dag ett, men han undvek nogsamt de två reportrar som var mest insatta. Den debattartikel han skrev på SvD Brännpunkt sade sig göra ”klargöranden”, men handlade snarare om dimridåer.
Det var först efter att SvD den 9 mars avslöjat att Tolgfors kände till bulvanföretaget SSTI redan 2010 som han tvingades göra mer klarlägganden och kalla till en presskonferens. En konferens där han dock trots all mångordighet undvek att svara på de mest besvärande detaljfrågorna.

Denna strategi av undvikande, vilseledande och direkta lögner är den främsta anledningen till att Saudiaffären rullat vidare med sådan intensitet. Men den har varit inriktad på många: inte bara på Tolgfors utan också på FOI-ledningen, SSTI-anställda och Fredrik Reinfeldt.

Att han vid sin avgång så hårt anspelar på känslor, privatliv och mediedrev är möjligen mänskligt. Men det saknar också all trovärdighet och framstår bara som ytterligare en del av ett taktiskt spel, styrt av dåliga rådgivare och dåligt omdöme.

Det här är bloggen

Ola Billger och Ann Axelsson är Svenska Dagbladets redaktionschefer och har en lång historia på SvD.


Ann Axelsson har bland annat lett flera stora utvecklingsprojekt och varit huvudansvarig för Svenska Dagbladets helgläsning.


Ola Billger är med och delar ut Bragdguldet och har varit sportkrönikör, sportchef, politikreporter och biträdande nyhetschef.


Här bloggar vi om journalistiken och omvärlden, om print och digitalt, om läsarreaktioner och om vad som händer inne på Svenska Dagbladets redaktion.

Båda gillar katter.

Fler bloggar